Van machinefabriekje tot marktleider

Overname

Het Veghelse bedrijf Vanderlande, producent van bagagebanden, gaat verder onder de vlag van Toyota Industries.

Een bagageband op Schiphol. Vanderlande sprong snel in op nieuwe ontwikkelingen en haalde zo grote orders van onder meer vliegvelden binnen. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Transportsystemenfabrikant Vanderlande komt in Japanse handen. Toyota Industries maakte donderdag bekend dat het Vanderlande overneemt voor omgerekend 1,2 miljard euro. Het vroegere moederbedrijf van autofabrikant Toyota, nu producent van onder meer vorkheftrucks en auto-onderdelen, wil met de koop verder groeien op het gebied van grootschalige logistieke systemen.

Voor Vanderlande, dat ooit begon als machinefabriekje in Veghel en daar nog steeds het hoofdkantoor heeft, betaalt Toyota ongeveer de jaaromzet van 2016 (1,14 miljard euro, nettowinst 42 miljoen euro ).

Na jaren van sterke groei is Vanderlande inmiddels uitgegroeid tot wereldmarktleider in transportsystemen, bijvoorbeeld voor de afhandeling van koffers op luchthavens of voor pakketjes in distributiecentra. Op dit moment werken er zo’n 4.500 mensen op vijftig verschillende locaties wereldwijd, van wie 1.500 in Nederland.

De afgelopen jaren verwelkomde Vanderlande gemiddeld 700 nieuwe medewerkers per jaar, een groei van 16 procent. Dit jaar verwacht het bedrijf nog eens 500 mensen aan te nemen.

Het bedrijf hield zich in de eerste jaren na de oprichting in 1949 bezig met het opknappen en fabriceren van machines voor de textielindustrie. Later ging Vanderlande zich richten op transportbanden en hefkranen om zwaarder materieel als olievaten te verplaatsen.

Na 25 jaar onderdeel te zijn geweest van een joint venture met een Amerikaanse bedrijf, kwam het eind jaren tachtig weer in Nederlandse handen. Sindsdien heeft NPM Capital, het investeringsvehikel van SHV Holdings (gerund door de familie Fentener van Vlissingen) een belang van 92,43 procent in het Brabantse bedrijf. Dat belang levert nu 1,07 miljard euro op.

Lockerbie-aanslag

Belangrijk voor het succes van Vanderlande was de nasleep van de Lockerbie-aanslag in 1988. Om aanslagen met in het ruim verstopte bommen te voorkomen, moesten bagagetransportsystemen worden aangepast.

Het bedrijf wist sneller dan de concurrentie op de ontwikkelingen in te springen en haalde daarmee grote orders van onder meer vliegvelden en pakketdiensten als UPS binnen. Ook na de aanslagen van 11 september 2001 waren aanpassingen noodzakelijk, en ook toen nam de vraag naar de transportsystemen van Vanderlande toe.

In distributiecentra van retailbedrijven als Amazon en Albert Heijn zorgen ze ervoor dat er nauwelijks nog mensenhanden nodig zijn. Pakketsorteersystemen van het Veghelse bedrijf worden bijvoorbeeld door pakketbezorgers FedEx en DHL gebruikt.

De systemen van Vanderlande verwerken jaarlijks zo’n 3,2 miljard stuks bagage, staat in het jaarverslag van 2015.

De afgelopen jaren werden afdelingen in landen als Zuid-Afrika, India en China geopend en software- en servicebedrijven ingelijfd. Vorig jaar juli kondigde het concern bovendien aan de investeringen fors op te voeren om de groeiende orderstroom op te vangen. Zo werd er 50 miljoen euro gestoken in een nieuw hoofdkantoor in Veghel, een pand dat plek biedt aan duizend werknemers. Ook werden er investeringen van tientallen miljoen euro’s in afdelingen in Duitsland en de Verenigde Staten aangekondigd.

Topman Remo Brunschwiler denkt dat de financiële armslag van het Japanse concern het Brabantse bedrijf vooruit zal helpen bij zijn groeiplannen. Die groei ziet het Japanse bedrijf vooral in online retail, waarbij logistieke systemen volgens de Japanners een cruciale rol spelen.

Toyota Industries verwacht de deal begin volgend jaar af te ronden, als mededingingsautoriteiten instemmen met de overname. Na de overname blijft Vanderlande als zelfstandige eenheid onder de bestaande naam en huisstijl opereren.

Vanderlande zal alle huidige activiteiten vanuit Veghel blijven voortzetten.

    • Bas Tooms