De powerplay is terug op de agenda

De auto’s

De auto’s in de Formule 1 zijn dit jaar beestachtig goed. Maar auto’s die gewoon te koop zijn voor de sterveling, worden op hun beurt ook steeds extremer.

De auto’s van 2017 zijn beesten. De V6-turbomotoren halen misschien niet het niveau van die uit de jaren 80, maar de powerplay is terug op de agenda. Terwijl Red Bull voor de nieuwe RB13-racewagen officieel 900 pk opgeeft, is de 1000 pk-grens in zicht. Mercedes en Ferrari zijn hem wellicht al gepasseerd.

Er zijn meer wapens dan pk’s. Niet gewichtsbesparing – de auto’s zijn wéér zwaarder geworden. Des te meer de aerodynamische raketwetenschap die de downforce verder moet verbeteren. Elke vierkante millimeter van de duizelingwekkend complex ogende auto’s is berekend met behulp van miljoenen verslindende windtunneltests en Computational Fluid Dynamics (CFD). Deze sport is harde wetenschap.

Van de koningsklasse in de racerij mag je topprestaties verwachten. Allemaal trekken de bolides in tien seconden of minder op naar 300. De Fin Valtteri Bottas, dit seizoen opvolger van Nico Rosberg bij Mercedes, zette als Williams-rijder vorig jaar in Baku een nieuw snelheidsrecord neer in de Formule 1: 378 kilometer per uur. Dit seizoen liggen de topsnelheden lager door de hogere luchtweerstand, maar zijn rondetijden door de verbeterde grip seconden sneller. Het blijft fabelachtig wat die auto’s kunnen.

Vervelend is dat er steeds meer straatwagens op de markt komen die nog harder gaan. ‘Hypercars’ van Koenigsegg, Bugatti en SSC verbijsterden met topsnelheden van meer dan 400 kilometer per uur. Die auto’s zijn gewoon te koop. Natuurlijk zijn ze door hun meestal veel hogere gewicht geen partij voor de autosport.

Qua gewichts-/vermogensverhouding komt er weinig in de buurt van een Formule 1-auto. Op circuits draait zelfs het zwakste team in de Formule 1 nog rondjes om een supercar. Maar ook hier geldt dat de snelste straatauto’s grenzen verleggen. Bij de Britse Ariel Atom 500 V8, een soort buizenframe op wielen, ligt de acceleratie van 0 naar 100 nog maar iets boven de twee seconden, F1-light. Keurige, betaalbare hot hatches boeken met 300 pk ronderecords op de Nürburgring. Voor een halve ton kan iedere kantoorman de coureur uithangen. Dat extreem zo gewoon is geworden, is misschien de grootste bedreiging voor de magie van de sport.

    • Bas van Putten