Wiel-met-beentjes, iconisch Berlijns beeld, dreigt te sneuvelen bij conflict Volksbühne

Foto Wikimedia Commons

Zó veel vrolijke beelden heeft Berlijn ook weer niet, en nu dreigt het beroemde wiel-met-de-beentjes dat voor de Volksbühne op het Rosa Luxemburgplein staat te moeten verdwijnen. Het vier meter hoge stalen beeld, al jaren het logo van het theater op programmaboekjes en affiches, is het slachtoffer van een bittere ruzie in de Berlijnse theaterwereld.

Deze zomer komt na 25 jaar een eind aan de periode waarin de dwarse maar invloedrijke regisseur Frank Castorf intendant van de Volksbühne was. Hij moet plaats maken, tot afgrijzen van hemzelf en veel van zijn medestanders, voor de Belg Chris Dercon – een man uit de museumwereld (Witte de With, Boijmans, Tate Modern), en erger nog, in de ogen van de Castorf-aanhang, een ‘manager’, een ‘cultuurnetwerker’ met ‘gevoel voor marketing’.

Voor de Castorfs voorstelling ‘Rovers van Schiller’ (1990) is ‘het wiel’ bedacht door Castorfs decorbouwer Bert Neumann, en uitgevoerd door de Zwitserse ontwerper de Rainer Haußmann. Aanvankelijk had het maar enkele maanden zullen blijven staan, maar al snel was het deel van het straatbeeld en een licht accent voor de strenge gevel van het theater.

Neumann is in 2015 overleden, maar Haußmann en de Volksbühne hebben besloten het beeld uiterlijk deze zomer, als Castorf vertrekt, af te breken. Het laten staan, verklaarde chef-dramaturgie van het theater namens Castorf en veel medewerkers, zou ,,een continuïteit suggereren die er niet is. We zullen het huis bezemschoon achterlaten.’’ Dercon heeft laten weten dat hij het beeld graag had behouden. De Berlijnse Tagesspiegel oppert dat er maar snel een actiegroep moet komen met als motto: Rettet das Rad.

    • Juurd Eijsvoogel