Recensie

Middeleeuws repertoire krijgt bombastische klank

Stravinsky zou zich hebben laten inspireren door Machauts veertiende-eeuwse Messe de Notre-Dame toen hij in 1948 zijn eigen Mis componeerde. Het Franse La Tempête zette beide werken op hun nieuwe Alpha-release. Ook op de cd: de Cantigas (1954) van Maurice Ohana. Uitvoeringstechnisch zit het allemaal wel snor bij La Tempête.

Onder leiding van Simon-Pierre Bestion klinkt Stravinsky’s Mis in kristalheldere zang- en blazerslijnen. Ohana’s Cantigas bezweren als een eeuwenoud ritueel en er is wat te zeggen voor de keuze om Machaut te voorzien van de scherp-nasale koorklank van Baskische volksmuziek.

Problematischer is de voortvarendheid waarmee Bestion en de zijnen aan het arrangeren zijn geslagen. Natuurlijk: middeleeuws repertoire biedt speelruimte voor interpretatie, maar door de toevoeging van bombastisch koper en dondertrommels blijft er in de dertiende-eeuwse Cantigas weinig over van de serene Maria-lyriek.

    • Joep Christenhusz