Sterke stijging vertragingen door stilgevallen treinen

Vertragingen door defecte treinen stegen in 2017 tot nu toe 61 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016.

Een NS-vertrekbord Remko de Waal/ANP

In het eerste kwartaal van 2017 waren meer treinen in Nederland vertraagd door defect materieel dan in het eerste kwartaal van 2016 het geval was. In totaal liepen reizigers door wat NS aanstipte als ‘defecte trein’ 188 keer vertraging op, een stijging van 61 procent ten opzichte van vorig jaar. Toen gebeurde dat 116 keer. Dat blijkt uit cijfers van rijdendetreinen.nl, een website die onder andere oorzaken van vertragingen bijhoudt op basis van NS-reisinformatie.

De NS bevestigt het beeld dat treinen begint dit jaar vaker zijn stilgevallen. Een woordvoerder zegt echter dat de toename niet per se komt door meer defecte treinen, maar bijvoorbeeld door nieuwe sprinters waar machinisten en technici nog aan moeten wennen. Die vallen daardoor af en toe stil en worden dan voor reizigers op de borden ‘defecte trein’ genoemd. “We hebben in onze informatiesystemen een aantal oorzaken die we melden”, aldus de woordvoerder.

Meer treinen

Ook zouden er in het algemeen meer treinen zijn gaan rijden, wat leidde tot meer vertragingen. De woordvoerder benadrukt verder dat de cijfers niet betekenen dat er 188 keer een trein is stilgevallen. Door de olievlekwerking van één vertraging kan een stilgevallen trein meerdere andere treinen vertraging opleveren.

De Maatschappij voor Beter OV zegt in het AD dat NS-materieel echter wel degelijk met achterstallig onderhoud kampt door een tekort aan treinen. De krant zou ook machinisten hebben gesproken die dat beeld bevestigen.

    • Milo van Bokkum