Kartelboete van 325 miljoen voor Air France-KLM

Mededinging

De Europese Commissie legt zware boetes op voor een luchtvrachtkartel. Luchtvaartmaatschappijen maakten prijsafspraken.

KLM zat ook in het vrachtkartel Foto Marcel Antonisse, ANP

De Europese Commissie legt Air France-KLM 325 miljoen euro op aan kartelboetes. Dat heeft de Commissie vrijdag bekendgemaakt. De luchtvaartmaatschappijen, inclusief vrachtdochter Martinair, worden gestraft voor verboden prijsafspraken bij vervoer van luchtvracht. Ook andere luchtvrachtvervoerders krijgen boetes opgelegd. In totaal gaat het om 776 miljoen euro aan boetes voor elf maatschappijen.

De boete voor KLM bedraagt 127,1 miljoen euro, die voor Martinair 15,4 miljoen euro en die voor Air France 183 miljoen euro. Het totale bedrag valt lager uit dan de boete die in eerste instantie in 2010 door de Commisie werd opgelegd. Oorzaak is een halvering van de boete voor Martinair.

Air France-KLM meldt in een reactie dat ze het nieuwe besluit bestudeert en eventuele vervolgstappen overweegt. Het bedrijf hield sinds 2010 rekening met de boete en heeft „het bedrag al volledig in haar financiële rapportages verwerkt”.

Margrethe Vestager, commissaris voor mededingingsbeleid, zegt in een verklaring: „Miljoenen bedrijven zijn afhankelijk van luchtvrachtdiensten. Deze diensten zijn goed voor meer dan 20 procent van alle EU-invoer en bijna 30 procent van de EU-uitvoer. Samenwerken binnen een kartel in plaats van te concurreren om klanten betere diensten te leveren is een houding die voor de Commissie onverteerbaar is.”

In 2010 legde Brussel al 800 miljoen euro aan boetes op in dezelfde zaak. De boete voor Air France-KLM bedroeg toen 340 miljoen euro. Dit besluit werd echter eind 2015 nietig verklaard door het Gerecht van de Europese Unie omdat de Commissie een procedurefout had gemaakt. Over het kartel sprak het Gerecht zich niet uit. De Commissie heeft het kartelbesluit nu opnieuw goedgekeurd.

Twaalf luchtvaartmaatschappijen maakten van eind 1999 tot begin 2006 prijsafspraken over het vervoer van luchtvracht. Ze compenseerden de kostenstijging van brandstof en veiligheid door onderling afspraken te maken over de toeslagen op de tarieven die daarvoor werden berekend. Alle maatschappijen hanteerden dezelfde tarieven, er kon niet mee worden geconcurreerd. Dat is in strijd met de Europese mededingingsregels.

Naast Air France-KLM en Martinair worden ook Air Canada, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS en Singapore Airlines bestraft. Tipgever Lufthansa kreeg immuniteit in ruil voor medewerking.

    • Mark Duursma