‘Overheid gaf tonnen subsidie aan pro-Erdogan-media’

De Nederlandse overheid gaf een website die opriep bij het consulaat te demonstreren meer dan een ton.

Foto Koen van Weel/ ANP

Een Turks-Nederlands mediakanaal dat afgelopen zaterdag Turkse Nederlanders opriep om naar het Turkse consulaat in Rotterdam te komen om te demonstreren, kreeg in het verleden subsidie van de Nederlandse overheid. Dat blijkt uit onderzoek van Het Parool.

Het gaat om de pro-Erdogan-website Sonhaber, dat ‘laatste nieuws’ betekent. Het platform kreeg in 2009 115.000 euro van het het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het stimuleringsfonds krijgt het geld van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en beslist vervolgens zelfstandig waar het geld heengaat.

Hoewel de website meer dan een ton kreeg, werd volgens Het Parool “een forse schuld opgebouwd”, met een faillissement tot gevolg. Het geld kon niet meer worden teruggevoerd, maar kort na het faillissement maakte de site een doorstart.

Lees ook: En dan vliegen de stenen richting de ME-busjes. Tak. Tak.

Dezelfde handelswijze

De handelswijze van Sonhaber is niet een uniek geval. Volgens Het Parool zijn er meerdere Turks-Nederlandse media die subsidie kregen, een faillissement aanvroegen en een doorstart maakten “met dezelfde mensen aan het roer, veelal vooraanstaande leden van de Nederlandse tak van president Erdogans AK-partij en de nationalistische stichting Milli Görüs”.

De directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, René van Zanten, laat tegenover de Amsterdamse krant weten “dat de projecten niet goed zijn verlopen”. Het doel van het verstrekken van de subsidies was zodat meer migranten over Nederland zouden gaan lezen.

    • Maarten Back