325 miljoen euro aan kartelboetes voor Air France-KLM

Ook acht andere luchtvrachtvervoerders krijgen nieuwe boetes opgelegd door Europese Commissie.

De boete voor KLM bedraagt 127,1 miljoen euro, die voor Martinair 15,4 miljoen euro en voor Air France 183 miljoen euro. Foto Marten van Dijl/ ANP

De Europese Commissies legt de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM 325 miljoen euro aan nieuwe kartelboetes op. Dat heeft de Europese Commissie vrijdag bekendgemaakt. De luchtvaartmaatschappijen, inclusief vrachtdochter Martinair, worden gestraft voor verboden prijsafspraken binnen het luchtvaartvervoer. De boete voor KLM bedraagt 127,1 miljoen euro, die voor Martinair 15,4 miljoen euro en voor Air France 183 miljoen euro.

Ook acht andere luchtvrachtvervoerders krijgen nieuwe boetes opgelegd. In totaal zijn boetes van 776 miljoen euro opgelegd door de mededingingswaakhond.

Margrethe Vestager, commissaris voor mededingingsbeleid, zegt in een persverklaring:

“Miljoenen bedrijven zijn afhankelijk van luchtvrachtdiensten. Deze diensten zijn goed voor meer dan 20 procent van alle EU-invoer en bijna 30 procent van de EU-uitvoer. Samenwerken binnen een kartel in plaats van te concurreren om klanten betere diensten te leveren - is een houding die voor de Commissie onverteerbaar is.”

In 2010 legde Brussel ook al 310 miljoen euro boete op aan Air France-KLM. Ook dat besluit was onderdeel van een boete van 800 miljoen euro voor elf karteldeelnemers. Echter, de Europese rechter maakte in 2015 de boete ongedaan.

De Europese Commissie heeft het kartelbesluit nu opnieuw goedgekeurd. Dat kan, omdat de rechter zich in 2015 alleen uitsprak over een procedurefout, niet over het bestaan van het kartel. Het nieuwe besluit zou de procedurefout verhelpen, maar verandert niets aan het concurrentieverstorend gedrag van de luchtvaartmaatschappijen, aldus de Commissie.

1999-2006

De boetes worden uitgedeeld voor prijsafspraken tussen december 1999 en februari 2006. De luchtvaartmaatschappijen maakten toen illegale afspraken over de hoogte van brandstof- en veiligheidstoeslagen.

Naast Air France-KLM en Martinair worden ook Air Canada, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS en Singapore Airlines bestraft. Tipgever Lufthansa kreeg immuniteit in ruil voor medewerking.

In een reactie schrijft KLM dat de luchtvaartmaatschappij “terecht gehouden is aan Europese mededingingsregels”. De luchtvaartgroep hield sinds 2010 rekening met de boete van de Commissie en heeft het bedrag daarom al in haar financiële rapportages verwerkt.

    • Menno Sedee