SXSW#6: Nickelodeon en de paarse narwal

Deel 6 van een dagelijks verslag van het SXSW-festival in Austin. Hoe een narwal fans dichterbij Nickelodeon bracht. Met games van een tv-serie over gamemakers.

Vraag een kind wat hij wil worden en hij zegt gamebouwer. (En topsporter, politieagent en brandweerman). Vraag een kind wat hij het liefst doet en hij zegt computerspelen spelen. (En tv-kijken en buitenspelen).

Nickelodeon heeft er allemaal onderzoek naar gedaan. Met de succesvolle kinderserie Game Shakers speelt de zender van Dora en Sponge Bob slim in op de populariteit van games. Niet alleen op tv, maar ook met een serie populaire games.

Woensdag vertelden Brian Chiger van Nickelodeon en Donny Makower van game-ontwikkelaar RED uit Santa Monica op South by Southwest (SXSW) over Game Shakers. Dat blijkt een succesvol voorbeeld van crossmediaal produceren: Game Shakers is op tv, in de app-stores, online, en met een cursus programmeren bij kinderen in de buurt.

De tv-serie gaat over twee Amerikaanse meisjes van een jaar of twaalf. Voor een schoolproject maken zij een simpel spel, Sky Whale. De game blijkt een succes in de app-stores en de meisjes worden rijk. Ze besluiten om een gamebedrijf te beginnen en meer spellen te bouwen. Dan dient zich een rapper aan - en zijn gamende zoontje - die de meisjes beschuldigt van het stelen van zijn muziek.

Bijzonder is dat RED de game Sky Whale echt heeft gemaakt voor Nickelodeon. In het spel moet je een paarse narwal - de eenhoornige walvis - donuts en andere objecten laten vangen. En dat blijkt populair. De app is 25 miljoen keer gedownload. RED bouwde nog tien andere games voor de serie. In totaal zijn de Game Shakers-games samen nu 2 miljard minuten gespeeld.

,,Ieder bedrijf zoekt een bijzondere relatie met zijn klanten”, zegt gamebouwer Makower. ,,Elke film en elke tv-show heeft wel een app of een game. Maar die vormen geen integraal onderdeel van het verhaal. Bij Game Shakers zijn spel en serie één geheel. Dat is uniek.”

De gamebouwers en de schrijvers van de serie werken zij aan zij. De programmeurs helpen regelmatig met het script. Donderdag verschijnt een nieuw spel over een lama, Llama Llama Spit Spit. Nickelodeon laat de fans het spel eerst een week spelen, en daarna wordt de betreffende aflevering van de tv-serie uitgezonden.

Nickelodeon brengt Sky Whale ook buiten het scherm naar zijn jonge fans. Op de grote vloggersbeurs VidCon liep een grote paars narwal rond. En de zender organiseerde workshops waarbij kinderen zelf leren programmeren. Zij konden bijvoorbeeld hun eigen speelfiguur tekenen, die werd ingescand en het figuurtje kon daarna een duel aangaan met Sky Whale in de game.

Zo brengt de narwal de kijkers niet alleen dichterbij de zender. Hij brengt ze ook dichterbij hun favoriete beroep.