‘Spotify schikt zich naar supersterren’

Muziekdienst

Muziekdienst Spotify overweegt zijn gratis versie te beperken, in aanloop naar een beursgang.

Foto Reuters

Het meest muzikale Zweedse exportproduct is niet Abba of Roxette maar Spotify. 50 miljoen mensen betalen zo’n 120 euro per jaar voor onlinetoegang tot 30 miljoen liedjes.

Spotify, opgericht in 2006, wil naar de beurs, maar moet eerst de afspraken met platenmaatschappijen herzien om überhaupt winst te kunnen maken. Dat kan ertoe leiden dat albums van supersterren als Taylor Swift of Adele alleen in de betaalde versie te horen zullen zijn – geheel tegen de huidige principes van de muziekdienst in.

Volgens de Financial Times is Spotify in onderhandeling met de grote drie platenmaatschappijen over nieuwe voorwaarden. Spotify betaalt nu een bedrag voor elke stream (online draaibeurt) maar wil een vast en lager licentietarief per nummer afspreken.

Alleen zo kan Spotify winst maken en verder groeien – in 2015 leed het bedrijf nog 184 miljoen euro verlies omdat vrijwel al het abonnementsgeld (jaaromzet 1,9 miljard euro) naar de platenmaatschappijen gaat. Die verdelen het onder hun artiesten – zij beschouwen muziekdiensten nog niet als een vetpot.

De muziekindustrie zit op een economisch kantelpunt. Het succes van abonnementen stopte de jarenlange omzetdaling, maar voor daadwerkelijke groei zijn meer betalende luisteraars nodig. Het clandestiene kopieergedrag is wel op zijn retour, mede dankzij Spotify, Deezer, Apple Music en Google Play.

Spotify is verreweg de grootste en kreeg er in een jaar tijd 20 miljoen betalende gebruikers bij.

Verslingerd aan freemium

De onderhandelingen met Sony, Universal en Warner duren al vele maanden. Struikelblok is de gratis versie van Spotify: meer dan 100 miljoen mensen betalen niks, maar horen advertenties tussendoor. Het idee van dit freemium model is dat gratis gebruikers zo verslingerd raken dat ze gaan betalen. Volgens Spotify kan dat alleen als het gratis aanbod volledig is, anders gaan mensen illegaal downloaden.

De platenmaatschappijen willen nieuwe albums – zeker die van topartiesten – eerst exclusief aan betalende gebruikers aanbieden en pas na een paar maanden aan gratis luisteraars.

Lees ook: Muziek Prince vanaf zondag te beluisteren op Spotify

Spotify, dat zich volgens een woordvoerster van commentaar onthoudt, zou willen toegeven aan die wens, vertellen anonieme bronnen de FT. Daarmee schikt het bedrijf zich naar popster Taylor Swift, die Spotify nu nog boycot omdat ze haar muziek niet gratis wil weggeven. Zangeres Adele stelt het streamen van nieuwe albums uit om eerst te verdienen aan de verkoop van fysieke cd’s.

Als Spotify de onderhandelingen binnen enkele weken afrondt, is de weg vrij voor een beursgang – wellicht nog in 2017. De waarde van het Zweedse bedrijf wordt geschat op 8,5 miljard euro. Dat zou kunnen oplopen naar meer dan 11 miljard. Ook daaraan verdient de platenindustrie: de grote maatschappijen hebben samen een (minderheids-)belang in Spotify.

    • Marc Hijink