Rapport: Al 25 jaar fraude met motoren van Renault

Dieselgate

Franse autoriteiten vonden een systeem dat bij tests de giftige uitstoot vermindert. Renault ontkent de fraude, maar het aandeel keldert.

Foto Reuters

Zit in dieselmotoren van Renault, net als bij Volkswagen, ‘sjoemelsoftware’? De Franse autobouwer ontkent, maar een onderzoeksrapport van de fraudedienst DGCCRF van het Franse ministerie van Financiën en Economie wijst wel in die richting.

De testresultaten van een aantal recente modellen van Renault doen „een frauduleuze voorziening” vermoeden, „die specifiek het functioneren van de motor aanpast om NOx-emissies in testomstandigheden te verminderen”, schrijft de DGCCRF in een document van eind 2016, waarop de krant Libération en persbureau AFP de hand wisten te leggen. Renault „heeft consumenten bedrogen” met „een strategie die tot doel heeft de testresultaten te vervalsen”.

De problemen zouden vooral de Clio IV, de Captur en in mindere mate de nieuwere modellen Kadjar en Talisman raken. De boordcomputer zou weten wanneer de auto zich in een testsituatie bevindt. In die omstandigheden worden door de motor geproduceerde schadelijke NOx (stikstofoxiden) opgeslagen in een soort reservoir. Als dat vol is, dan geeft het systeem een seintje dat de stof ontgiftigd moet worden voordat die uitgestoten wordt.

Maar onder normale rij-omstandigheden zou het reservoir vollopen en het gas direct zonder zuivering via de uitlaatpijp naar buiten gaan. De zogenoemde EGR-klep, die de uitstoot regelt, zou alleen functioneren bij temperaturen tussen 17 en 35 graden celsius. De NOx-uitstoot kan daardoor bij normale rij-omstandigheden tussen 300 en 400 procent hoger uitvallen dan op de rollenbank.

Hoger management in detail op de hoogte

Uit bij een inval in 2016 geconfisqueerde e-mails zou blijken dat het hogere management van Renault hiervan tot in detail op de hoogte was. Volgens een oud-technicus van het bedrijf, die aan het onderzoek heeft meegewerkt, zouden deze systemen al vanaf 1990 in de eerste Clio’s hebben gezeten.

Na een eerste inventarisatie in opdracht van de Franse minister van Milieu Ségolène Royal in 2015, is Justitie in januari een onderzoek begonnen. Renault riskeert nu een boete van 10 procent van de jaaromzet.

De nummer twee van het bedrijf, Thierry Bolloré, liet AFP per verklaring weten dat Renault „geen bedrog pleegt” omdat alle modellen „zijn goedgekeurd conform de reglementering die van kracht was”.

Het aandeel Renault verloor sinds woensdag 7,1 procent. Dat komt vooral de Franse staat erg ongelegen. Die wil zijn belang van 19,7 procent in de autobouwer dit jaar terugbrengen.