Hendrikje Crebolder in directie Rijksmuseum

Amerikaans model

Hendrikje Crebolder wordt de derde directeur van het Rijksmuseum. Speciaal gericht op fondsenwerving en marketing.

Foto: Jan-Kees Steenman

Het Rijksmuseum krijgt voor het eerst in zijn historie een vrouw in de directie. Maar dat is niet het meest opmerkelijke aan de benoeming van Hendrikje Crebolder per 1 april als collega van hoofddirecteur Taco Dibbits en zakelijk directeur Erik van Ginkel. Dat is haar functie binnen de directie: Development en Media.

In Amerika is het niet ongebruikelijk dat een aparte directeur met die taken is belast. In Nederland is het een primeur. Tot dusver valt bij alle musea de verantwoordelijkheid voor fondsenwerving en marketing onder de algemeen of de zakelijk directeur.

„Mijn benoeming onderstreept het belang van communicatie, marketing en fondsenwerving voor een museum”, zegt de 46-jarige Crebolder. „Het is een Amerikaans model met een sterk Nederlandse inslag door ervoor te zorgen dat het museum breed wordt gedragen en het geld dat we ontvangen echt naar de inhoud van het museum gaat. Naar onderzoek aan de collectie en naar activiteiten voor het publiek.”

Publieksontwikkeling

Ze legt in een gesprek vlak na de bekendmaking van haar benoeming de nadruk op publieksontwikkeling in haar nieuwe functie. „Wij willen mensen aan het museum verbinden en voor de lange termijn een relatie met ze aangaan. Daarvoor ben je als museum. Er zijn daarbij zoveel meer podia gekomen waarop we acteren dan in het verleden. Denk aan sociale media. Of aan onze Rijksstudio, waar meer dan 300.000 mensen uit de hele wereld hun eigen verzameling hebben aangelegd. We houden zo contact met onze bezoekers, maar maken de collectie ook toegankelijk voor mensen die misschien nooit het museum kunnen bezoeken. Dat vinden we belangrijk.”

Met haar afdeling Development haalde ze vorig jaar 15 miljoen euro op . Ongeveer vijf miljoen kwam van bedrijfssponsors, vijf miljoen van particuliere begunstigers en vijf miljoen van vriendenclubs en fondsen. Toen zij begon was dat bedrag ongeveer 6 miljoen euro. Op de vraag of dat bedrag van 15 miljoen omhoog kan, antwoordt ze bevestigend. „Maar wij vinden het vooral belangrijk dat we lange en diepe relaties opbouwen, met sponsors, met begunstigers, met zakelijke en particuliere vrienden.”

Een kunsthistoricus, twee juristen

Taco Dibbits, sinds een jaar hoofddirecteur en daarvoor onder Wim Pijbes directeur collecties, is nu de enige kunsthistoricus tussen twee juristen in de directie van het Rijksmuseum. „Pijbes is wel kunsthistoricus, maar hij hield zich vooral veel bezig met de publieke kant”, zegt Erik van Ginkel, als zakelijk directeur verantwoordelijk voor financiën en de organisatie.

Vier jaar na de heropening kunnen de prioriteiten voor de hoofddirecteur anders worden gesteld. Dibbits toont zich, in het voorbijgaan in de gang, blij dat hij die zakelijke kant binnen zijn directie heeft mogen versterken. „De inhoud is het belangrijkst en we zijn op een punt gekomen dat ik me daar meer op kan richten.”

    • Daan van Lent