Computerfrustraties? Daan helpt u graag

Reportage Studentaanhuis

Studenten lossen aan huis IT-problemen op. De dienst is niet alleen bij senioren in trek. „Waarom verzendt mijn iPhone geen mail meer?”

Student Daan Dibbetz verricht het jaarlijkse onderhoud aan de laptop van Koen Hillinga. Studentaanhuis heeft inmiddels bijna 105.000 leden en een kleine 1.000 studenten die kunnen worden ingeschakeld. Foto David Galjaard

Fransje da Costa (69) is vorig jaar overgestapt naar een andere internetprovider omdat haar mail zo traag binnenkwam. Maar ook de nieuwe provider heeft niet gebracht wat ze ervan verwachtte. Daarom heeft ze de hulp ingeschakeld van Laura Bouwman (21) via de organisatie Studentaanhuis, die mensen bijstaat met vragen over energie, telefoon, internet en tv.

Het jonge bedrijf, opgericht in 2009, geeft studenten economie en informatica de kans om geld te verdienen met hun kennis. Ze doen praktijkervaring op én helpen mensen, wat vaak veel voldoening geeft.

Aan de eettafel in Da Costa’s huis in Arnhem klapt Laura, tweedejaars student economie en bedrijfskunde aan de UvA, haar laptop open. Samen met Fransje bekijkt ze via de eigen, onafhankelijke vergelijker van Studentaanhuis welke provider het beste bij de klant past en wat die met een overstap kan besparen.

Als Da Costa inderdaad besluit tot een nieuwe overstap, gaat Laura dat regelen. Da Costa:

„Ik stap nooit meer over tenzij een deskundige het voor me regelt. Er zijn zo veel vergelijkingssites en providers dat ik door de bomen het bos niet meer zie.”

Laura Bouwman is sinds een half jaar bespaarhulp bij Studentaanhuis. Ze zocht een ‘studiegerelateerde’ bijbaan. „Het is superfijn dat het flexibel werk is, want mijn studie komt op de eerste plaats. Ik kan per week laten weten hoeveel uur ik aan advieswerk kan besteden. Heb ik tentamens, dan kan ik die week vrijhouden.”

Haar werk is nuttig, is haar ervaring: de gemiddelde besparing voor een klant komt uit op 750 euro per jaar. „Vooral bij klanten die al jarenlang niet van provider of energieleverancier zijn veranderd en niet naar hun kosten hebben gekeken, kan het voordeel flink oplopen.”

Voor Fransje da Costa belt ze ter plekke even met de provider of het tv-abonnement niet goedkoper kan, omdat de klant er maar beperkt gebruik van maakt. „Als iemand bijvoorbeeld Videoland heeft, maar er nooit naar kijkt, kan dat er vaak wel uit.”

Appen met Australië

Na een uurtje puzzelen blijkt dat Da Costa circa 250 euro zou kunnen besparen op haar energierekening en zo’n 170 euro op haar tv-, internet- en telefoonabonnement, alleen al door de eenmalige overstapkorting.

Een leuke verrassing, vindt de klant. „Mijn man en ik zijn gepensioneerd, waardoor we minder inkomsten hebben dan voorheen. Omdat we kostenbewust en duurzaam willen leven én graag willen sparen om elk jaar iets aan ons huis te laten verbeteren, is zo’n besparing welkom.” Tot slot wil ze van Laura graag nog advies over de aanschafkosten van een smartphone. „Dan kan ik appen met mijn dochter in Australië.”

De bespaarhulp is een nieuwe activiteit van Studentaanhuis, dat hulp biedt aan mensen die problemen hebben met hun computer, internetverbinding of telefoon. Of met alle drie, zoals Caroline (38) en Koen Hillinga (58) uit Leiden. Ze hebben student Daan Dibbetz (19) ingeschakeld voor het jaarlijkse onderhoud van hun laptop. Koen: „Die is een paar jaar geleden gecrasht en toen waren we alle foto’s kwijt. Sindsdien laten we de laptop eenmaal per jaar nakijken.”

Verder vraagt Koen zich af waarom zijn iPhone geen mail meer verstuurt en waarom hij sommige mails niet kan weggooien. Caroline wil graag weten of er op haar laptop twee accounts aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Daan gaat met alle vragen aan de slag.

Het is de derde keer dat Koen en Caroline een student aan huis krijgen. Koen: „De vorige keer hebben we een kastje laten aansluiten voor een sterker wifi-signaal. Dat is in onze woonboot wat zwakker dan op de wal.” Koen en Caroline werken in de IT, maar vinden het bij dit soort praktische problemen wel handig om een student in te schakelen. Koen: „Ik zit in de in- en verkoop van ICT en Caroline verkoopt bedrijfsnetwerken bij een cloudserviceprovider, dat is toch anders dan dit soort vragen.”

Na een uurtje klussen heeft Daan, eerstejaars student informatica aan het hbo, alle problemen opgelost. Hij is nu ruim een half jaar IT-hulp.

„Ik vind dit de leukste bijbaan die ik heb gehad. Mensen raken gefrustreerd van computerproblemen en zijn altijd blij als je die voor hen oplost.”

Ook het improviseren dat bij deze bijbaan hoort, spreekt hem aan. „Ik bereid me thuis voor, want ik krijg van Studentaanhuis vooraf informatie over het probleem van de klant, al blijkt het in de praktijk soms toch net anders te zitten. Maar door mijn studie en doordat ik dit werk al wat langer doe kom ik er altijd wel uit.”

Het zijn lang niet alleen maar senioren die hulp inschakelen bij computerproblemen. Daan: „Ook mensen met een drukke baan, omdat ze geen tijd of zin hebben om dit soort problemen op te lossen.”

Bij ouderen komt het vaak voor dat hij alleen maar uitleg geeft over een apparaat, bijvoorbeeld hoe ze moeten mailen, hoe ze een virus moeten verwijderen, hoe een Mac werkt, hoe je kunt overstappen van Microsoft naar Apple of hoe je je pc opschoont. Maar ook voor het bewerken en versturen van foto’s met een digitale camera of het op de juiste manier instellen van een printer kan een student worden ingeschakeld.

Netflix installeren

De vraag om hulp bij digitale apparaten gaat met de tijd mee, merkt Jaap van Meerveld, manager van Studentaanhuis. „Steeds meer mensen bellen voor hulp bij het aansluiten van home-entertainmentapparatuur of het installeren van apps als Netflix op digitale televisie. Het gaat allang niet meer alleen over de pc.”

Studentaanhuis heeft inmiddels bijna 105.000 leden en een kleine 1.000 studenten economie en informatica die kunnen worden ingeschakeld. Voordat ze aan de slag gaan bij klanten, krijgen ze een sollicitatiegesprek en een training. „Voor studenten is het een leuke bijbaan op hun eigen vakgebied, waarbij ze niet alleen hun praktische kennis kwijt kunnen, maar ook hun communicatieve vaardigheden kunnen ontwikkelen”, zegt Van Meerveld.

Gemiddeld werkt een student tien uur per week bij in totaal vijf of zes klanten. Op een paar plekken in de grensstreken na werkt Studentaanhuis in het hele land. „Als de klant redelijkerwijs maar per fiets te bereiken is voor de student.” Behalve de voorfietskosten van 9 euro betaalt de klant 7,50 euro per kwartier.

In de toekomst wil Studentaanhuis meer diensten gaan aanbieden. Van Meerveld: „Als het maar gaat om kennis delen.”

    • Friederike de Raat