Carolijn Brouwer neemt deel aan Volvo Ocean Race, dit jaar met gemengde teams

De 43-jarige Scheveningse stapt voor de editie van 2017-2018 aan boord bij het Chinese Dongfeng, dat onder leiding staat van de Franse schipper Charles Caudrelier.

Zeilster Carolijn Brouwer. Foto Jeroen Jumelet/ANP

De Nederlandse topzeilster Carolijn Brouwer doet opnieuw mee aan de Volvo Ocean Race. De 43-jarige Scheveningse stapt voor de editie van 2017-2018 aan boord bij het Chinese Dongfeng, dat onder leiding staat van de Franse schipper Charles Caudrelier.

Het is voor het eerst dat in de beruchte oceaanrace gevaren wordt met gemengde teams. Naast Brouwer, die in de vorige editie nog meevoer op de vrouwenboot van het Zweedse SCA, is ook de Française Marie Riou (35) geselecteerd.

Carolijn Brouwer is na Simeon Tienpont, schipper van het Nederlandse Team AkzoNobel, de tweede Nederlander in de komende editie van de Volvo Ocean Race. Na de vorige race, die finishte in 2015, werden nieuwe teams gestimuleerd om een gemengde bemanning samen te stellen.

Dongfeng-schipper Charles Caudrelier brengt met deze twee vrouwen een schat aan ervaring aan boord. Samen zijn Brouwer en Riou goed voor vijf Olympische Spelen, een reeks wereldtitels en twee Volvo Ocean Races. Ze voegen zich bij de Fransman Jérémie Beyou en de Nieuw-Zeelanders Stu Bannatyne en Daryl Wislang die vorige week als eerste bemanningsleden voor de campagne van 2017-18 werden bekendgemaakt.

World Sailor of the Year

Carolijn Brouwer nam twee keer eerder deel aan de Volvo Ocean Race, beide keren met een volledig vrouwenteam. Ze debuteerde in de Race van 2001-02 met Amer Sports Too en in 2014-15 behoorde ze tot de kerngroep van SCA. In 1998 werd Brouwer uitgeroepen tot World Sailor of the Year, waarna ze nog aan drie Olympische Spelen deelnam.
Het winnen van de Volvo Ocean Race is één van de grote doelen in haar imposante zeilcarrière. Ik ben er erg trots op dat ik nu deel uitmaak van Dongfeng”, zegt Brouwer. “Eén van de redenen waarom ik graag met Dongfeng Race Team wilde varen, is hun sterke teamgeest.”

Riou en Brouwer werden geselecteerd na een uitvoerig trainingsprogramma van Dongfeng in Portugal en Australië, waar Brouwer een deel van het jaar woont. Caudrelier, die Dongfeng opnieuw zal schipperen na de derde plaats in de editie van 2014-’15, is blij met de komst van Riou en Brouwer. Hij beschrijft de zeilsters als twee “buitengewoon getalenteerd”. “Ik heb voor Carolijn gekozen omdat ze ons in de laatste editie tijdens de havenraces meerdere keren versloeg aan het roer van Team SCA”, zegt Caudrelier. “We weten allemaal dat zij een geweldige stuurvrouw is en dat ze een groot olympisch verleden heeft. Daarvoor heb ik veel respect. Dankzij haar olympische campagnes is ze snel aan het roer en weet ze precies hoe ze de boot moet positioneren.”

Daaraan voegt hij toe dat Riou’s jaren in het olympische racecircuit een grote toegevoegde waarde voor zijn ploeg zal hebben. “Zij is een zeer goede, olympische zeilster met enorm veel ervaring. Ze komt bovendien uit Bretagne, dus ze heeft een achtergrond in het zeezeilen. Ze is sterk, ze heeft een goede spirit – wat het belangrijkste voor mij is- en ze is gewend aan het zeilen met mannen. Voor haar is de Volvo Ocean Race een droom. Ze wil net als Carolijn winnen.”

Vermeend gebrek aan fysieke kracht

De selectie van Brouwer en Riou is het eerste signaal dat de wijziging in regels invloed zal hebben op de oceaanrace. De Volvo Ocean Race voerde de verandering door om de positie van de zeilsters te bevorderen, die anders over het hoofd gezien zouden worden wegens vermeend gebrek aan fysieke kracht en ervaring.

Onder de nieuwe regels mogen mannenteams uit maximaal zeven zeilers bestaan. Voor gemengde bemanningen zijn diverse combinaties mogelijk: zeven mannen plus één of twee vrouwen, vijf mannen plus vijf vrouwen of elf vrouwen.

Dongfeng is één van de drie teams die tot dusver hun campagnes voor 2017-18 bekendmaakten. De andere twee zijn het Nederlandse AkzoNobel en het Spaanse Mapfre. Een vierde team is bevestigd. De naam wordt eind deze maand bekendgemaakt.

Tussenstops

De dertiende editie van de Volvo Ocean Race gaat op 22 oktober in de Spaanse havenstad Alicante van start. Tijdens de race van negen maanden worden tussenstops gemaakt in Lissabon, Kaapstad, Melbourne, Hong Kong, Guangzhou, Auckland, Itajaí, Newport, Cardiff en Göteborg. De finish van de race is eind juni 2018 in Scheveningen.

De race werd in het verleden drie keer gewonnen door een Nederlandse boot. In 1977-78 en in 1981-82 won de legendarische schipper Conny van Rietschoten de race tweemaal op rij met de Flyer. In de editie van 2005-2006 was ABN Amro I van de Nieuw-Zeelandse schipper Mike Sanderson veruit de snelste boot. Overigens zaten daar geen Nederlandse zeilers op.

    • Rob Schoof