Takeaway.com lijdt 31 miljoen verlies

Dat blijkt uit de eerste jaarcijfers na de beursgang van het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Het verlies ligt met name aan flinke investeringen.

Topman Jitse Groen op de fiets, op weg naar de beurs in september 2016. Foto Koen van Weel/ANP

Takeaway.com heeft in 2016 bijna 112 miljoen euro omgezet, maar wel een verlies van zo’n 31 miljoen geleden. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Het zijn de eerste jaarcijfers sinds het bedrijf in september vorig jaar de beurs betrad.

De verliezen hebben vooral te maken met de grote hoeveelheid investeringen van het bedrijf. Zo namen de kosten voor personeel met 43 procent toe naar 19 miljoen, vanwege uitbreidingen en omdat het bedrijf vanwege de beursgang meer ervaren personeel aantrok. Het grootste deel van de kosten van het bedrijf zitten echter in marketing. De kosten daarvan stegen met zo’n 40 procent naar ruim 82 miljoen euro.

Lees ook dit stuk over de beursgang: Takeaway.com gaat het nog zwaar krijgen in Duitsland

Uitbreiding

Takeaway.com groeit snel. Een jaar eerder was de omzet nog 77 miljoen euro, met een verlies van 19 miljoen. In totaal is er voor 720 voltijdbanen personeel in dienst, waar dat een jaar daarvoor 400 was.

Nederland is de grootste markt voor Takeaway.com, maar er is relatief de minste groei te bekennen. De omzet steeg met 32 procent naar 55 miljoen euro. In Duitsland was dat 53 procent, in de overige grote markten België, Polen en Oostenrijk gemiddeld 82 procent. Thuisbezorgd.nl begon in 2000, in 2008 kwamen er ook een Duitse en Belgische site bij. De Britse site werd in 2016 van de hand gedaan.

Een aandeel Takeaway.com was bij de beursgang 24,50 euro waard. De slotkoers dinsdagmiddag was 34,14 euro. Na bekendmaking van de jaarcijfers verloor het bedrijf ruim 3 procent op de Amsterdamse beurs.

    • Joram Bolle