Recensie

Mediteren zonder zelfverbetering

After the Storm is zo’n kalme, fatalistische meditatie van Kore-eda, de Japanse erfgenaam van Yasujiro Ozu.

Vader Ryota is erg in zichzelf teleurgesteld. Ooit een veelbelovend schrijver met een bekroonde debuutroman, De lege eettafel, schraapt hij nu zijn geld bijeen als privédetective en chanteur. Dat geld gaat vervolgens naar de racebaan, want Ryota is gokverslaafd, net als zijn vader dat was.

Zo verloor hij zijn gezin: Ryota stalkt nu machteloos zijn ex, die geborgenheid zoekt bij een prozaïsche makelaar. Maar zijn zelfhaat zit te diep om daar echt boos over te worden, want geld voor alimentatie heeft hij nooit en zijn geweten koopt hij dan af met poenige cadeautjes voor zijn zoontje Shingo. Als hij zijn wijze, oude moeder bezoekt – veel geleden, nooit gebroken – doorzoekt hij meteen haar kasten op kostbaarheden om te verpatsen.

NRC sprak regisseur Kore-eda. Lees het interview.Lees het interview.

After the Storm is zo’n kalme, fatalistische meditatie van Kore-eda, de Japanse erfgenaam van Yasujiro Ozu. Zelfs de tyfoon die Ryota’s gebroken gezin in het flatje van oma samenbrengt, loeit nooit echt dreigend. Dat zou catharsis suggereren, ommekeer, zelfverbetering, een afrekening met innerlijke demonen. Niets van dat alles in de films van Kore-eda, of in het echte leven. Op zijn best leren de personages een moment lang met zichzelf te leven, zoals in After the Storm.

    • Coen van Zwol