Filmoverzicht: ‘Dancer’ is een interessante docu, het verhaal van ‘Gold’ kennen we nu wel

De filmredactie van NRC bespreekt de nieuwe films van deze week, met onder andere Gimme Danger, After The Storm en Mein Blind Date mit dem Leben.

  • ●●●●

    Dancer: Documentaire

    Dancer heeft niet het verloop van een geijkte dansdocumentaire. Het interessante aan Cantors film is vooral de emotionele Werdegang van danser Sergei Polunin. Al vroeg in de documentaire legt Cantor de vinger op de zere plek. Zonder uitdagingen blijft alleen frustratie over. Die uit zich in verzet tegen de regels en in ontslag nemen bij The Royal Ballet.

    Lees de recensie: Gevangen in een lichaam dat wel moet dansen

    Regie: Steven Cantor. In: 20 bioscopen.

  • Lees ook het interview met Sergei Polunin: De bad boy van de balletwereld
  • ●●●●

    After the Storm: Drama

    After the Storm is een kalme, fatalistische meditatie van regisseur Hirokazu Kore-eda, de Japanse erfgenaam van Yasujiro Ozu. Zelfs de tyfoon die Ryota’s gebroken gezin in het flatje van oma samenbrengt, loeit nooit echt dreigend. Lees de recensie: Mediteren zonder zelfverbetering

    Regie: Hirokazu Kore-eda. Met: Abe Hiroshi, Kiki Kilin, Maki Yoko, Yoshizawa Taiyo. In: 19 bioscopen.

  • NRC sprak regisseur Kore-eda. Lees het interview.Lees het interview.
  • ●●●●●

    Gold: Drama

    Het door een mijnschandaal uit 1993 geïnspireerde Gold biedt weinig verrassing. Dit komt deels door de overbekende neergang-opkrabbel-neergang-opkrabbel-structuur maar ook door McConaughey. Hoewel hij als vanouds de aandacht vasthoudt, schemert er dit keer enig narcisme door: kijk mij eens gedurfd een onappetijtelijke krabbelaar neerzetten. Lees de recensie: Dit verhaal over hebzucht kennen we nu wel

    Regie: Stephen Gaghan. Met: Matthew McConaughey, Edgar Ramirez, Bryce Dallas Howard. In: 65 bioscopen.

  • Lees ook het interview met regisseur Stephen Gaghan: ‘Ik weiger slechte films te maken’
  • ●●●●●

    The Day Will Come: Historisch drama

    Door de kinderlijk verwonderde ogen over zoveel onrecht van de broertjes Erik en Elmer zien we hoe groepsdruk en ontmenselijking in de praktijk uitwerken. Nieuw zijn dit soort verhalen niet. Wel benemen ze je elke keer weer de adem. Lees de recensie: Verdrongen wreedheid in een weeshuis

    The Day Will Come Regie: Jesper W. Nielsen. Met: Lars Mikkelsen, Sofie Gråbøl, Harald Kaiser Hermann. In: 23 bioscopen.

  • ●●●●●

    Gimme Danger: Documentaire

    Muziekdocu ‘Gimme Danger’ gaat over de woeste jonge jaren van Iggy Pop met The Stooges. Knap om uit zulk materiaal zo’n saaie documentaire te putten. Gimme Danger is teleurstellend traditioneel knip-en-plakwerk van pratende hoofden, concertregistraties en archiefbeelden. Jim Jarmusch lijkt gewoon niet de man voor deze klus. Lees de recensie: Best knap om saai te zijn over Iggy Pop

    Regie: Jim Jarmusch. In: 25 bioscopen.

  • ●●●●●

    Mein Blind Date mit dem Leben: Tragikomedie

    Tijdens een paar geslaagde, zeer onscherp gefilmde, momenten wordt de wereld van de gefnuikte Kahawatte echt invoelbaar. Maar Mein Blind Date mit dem Leben bestaat vooral uit het tonen van de vele nadelen en een paar voordelen van slechtziendheid. Over dit verhaal over menselijk doorzettingsvermogen zou een overtuigender film te maken zijn geweest. Lees de recensie: Een ijverige student toont de voor- en nadelen van blind zijn

    Regie: Marc Rothemund. Met: Kostja Ullmann, Jacob Matschenz, Herbert Forthuber. In: 35 bioscopen.