Autoindustrie

Volkswagen sluit samenwerking met Fiat Chrysler niet langer uit

Het Duitse autoconcern Volkswagen (omzet 217 miljard euro) houdt de deur open voor een samenwerking met Fiat Chrysler (omzet 111 miljard). Dat zei VW-topman Matthias Müller dinsdag bij een toelichting op de jaarcijfers.

VW tekende licentiedeals met Tata (India) en twee Chinese autofabrikanten. Topman van Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, had ook al laten weten dat hij met Volkswagen wil samenwerken om kosten te besparen. Müller reageerde aanvankelijk afwijzend, maar gaf dinsdag aan toch te willen praten.

Door de recente overname van Opel door Peugeot is de autoindustrie opnieuw in beweging. Minder winstgevende merken zoeken elkaar op om efficiënter te produceren en in die categorie valt ook VW.

Volkswagen zegt de „weg terug” te hebben gevonden na het dieselschandaal, maar de winstgevendheid is nog laag – minder dan 2 procent. Om het doel – een winstgevendheid van 4 procent – te halen moet VW veel efficiënter werken. VW wil bijvoorbeeld wereldwijd 30.000 banen schrappen (iets minder dan 5 procent van het totaal).

Een andere manier om kosten te besparen: samenwerken met andere fabrikanten om de productielijnen beter te bezetten en gemeenschappelijke technologie voor meer auto’s te gebruiken.

VW moet tientallen miljarden schadevergoeding betalen na betrapt te zijn op gesjoemel met emissietesten in de VS en Europa. Ook is 10 miljard euro nodig voor de ontwikkeling van elektrische auto’s.

Vorige week gaf VW officieel toe dat het 600.000 sjoemeldiesels invoerde in de VS. Door mee te werken aan het onderzoek blijft de boete in Amerika beperkt tot 2,8 miljard dollar. Dat bedrag komt bovenop een schadevergoeding van 1,5 miljard dollar en een terugkoopactie van meer dan 15 miljard dollar. In Europa heeft VW nog geen schikking getroffen. Volkswagen verkocht in 2016 10,2 miljoen auto’s – ook Audi, Skoda en Porsche – en is ‘s werelds grootste autofabrikant.