De laatste campagneweken: geen nepnieuws, wel misleiding

Nepnieuws Verzonnen ‘nieuws’ speelde in de Nederlandse campagne uiteindelijk geen grote rol.

ANP / Lex van Lieshout

Ook in de laatste twee weken voor de verkiezingen lijkt politiek getint nepnieuws geen grote rol te hebben gespeeld op Nederlandse sociale media. Wel was er, net als in de weken ervoor, sprake van misleidend, uit context getrokken of sterk politiek gekleurd ‘nieuws’ dat duizenden keren gedeeld werd.

NRC onderzocht onlangs, naar aanleiding van de grootschalige verspreiding van nepnieuws rond de Amerikaanse verkiezingen, in hoeverre het fenomeen hier voet aan de grond kreeg in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Uit een analyse van honderd veel gedeelde artikelen in januari en februari bleek dat volledig verzonnen berichten hier niet noemenswaardig veel verspreid worden. Wel werd in ongeveer 10 procent van de honderd onderzochte artikelen de waarheid gedeeltelijk geweld aangedaan.

Lees ook: Geen grote rol nepnieuws in aanloop naar verkiezingen

Dat beeld is de eerste twee weken van maart gelijk gebleven. Veel gedeeld in die periode was vooral de uitspraak van Sylvana Simons tegen RTL Z dat ze premier van Nederland wil worden (het bericht van WNL erover werd ruim 26.000 keer gedeeld). Ook artikelen over de ruzie met Turkije, afgelopen weekend, werden vaak gedeeld.

Net als in januari en februari was de website De Dagelijkse Standaard de belangrijkste verspreider van misleidende of politiek gekleurde berichtgeving. Zo werd een artikel met de kop „Nieuwe peiling: PVV gaat aan de leiding met 29 zetels, VVD zakt naar 25” van 3 maart ruim achtduizend keer gedeeld. Dat ging om een schatting van Prendid, een website die mensen vraagt een voorspelling te doen (in plaats van te vragen op wie ze van plan zijn te stemmen) en op basis daarvan een zetelverdeling opstelt.

Lees ook: Dit is de Nederlandse Breitbart, over De Dagelijkse Standaard

Het op één na meest gedeelde artikel (na het WNL-nieuws over Sylvana’s ambitie) was de column van Rob Wijnberg bij De Correspondent met de kop „Waarom ik Partij voor de Dieren ga stemmen (en GroenLinks de overwinning gun)”, van afgelopen maandag: 23.000 shares.

    • Peter Zantingh