GroenLinks en VVD zijn de slimste campaigners op Facebook

Sociale mediaWelke sociale media-campagnes waren deze verkiezingen het meest effectief?

Politieke partijen maakten deze verkiezingscampagne meer dan ooit gebruik van sociale media. De Verenigde Staten golden als lichtend voorbeeld. Daar trokken campagneteams miljoenen dollars uit om kiezers op Facebook, Instagram, Twitter en andere sociale media te beïnvloeden.

Zulke budgetten hebben Nederlandse partijen niet, toch slaagden ze erin sinds januari bij elkaar gemiddeld 41 berichten per dag op Facebook te plaatsen.

Vooral de filmpjes van de VVD bleken viral hits. Een door de VVD gedeeld fragment uit het Carrédebat, waarin Rutte stelt „onder geen enkele voorwaarde, ongeacht de uitslag” met de PVV te gaan regeren, werd maar liefst 23.800 keer gedeeld, geliked of becommentarieerd op sociale media. In de topvijf meest gedeelde berichten over politieke partijen staan vier VVD-filmpjes, blijkt uit een analyse van LexisNexis Social Analytics.

Facebookonderzoek

Welke partij heeft de fijne kneepjes van het online campagnevoeren het best begrepen? NRC stelde de vraag eind januari in een onderzoek naar sociale mediacampagnes op Facebook. De PVV domineert op sociale media, bleek toen, maar ook splinterpartijen Denk en Forum voor Democratie waren opvallend succesvol op Facebook. Forum voor Democratie is erg bedreven in het aanjagen van de woede onder zijn Facebookvolgers: van alle partijpagina’s kregen berichtjes van Forum de meeste boze smileys, gemiddeld 197 per dag.

Hoe is het de partijen vergaan aan het eind van de campagne? We herhaalden het onderzoek uit januari, in samenwerking met mediaPolitiek.nl, Buzzcapture en Media Distillery. Als we de periode vanaf 5 september 2016 tot en met 15 januari vergelijken met de periode tussen 5 september 2016 tot en met 13 maart, dan blijken de VVD en GroenLinks de winnaars. Deze partijen hebben tijdens de campagne respectievelijk ruim 150.000 en ruim 116.000 nieuwe mensen bereikt die op hun Facebookpagina een like of reactie achterlieten. De PvdA volgt op afstand met ruim 64.000 nieuwe bereikte personen. Daarachter volgen de PVV (bijna 62.000) en nieuwkomer Forum voor Democratie (bijna 62.000).

Zowel GroenLinks als de VVD voerde een onemanshow op sociale media. Jesse Klaver werd door GroenLinks naar voren geschoven als Obama-achtige brenger van verandering. Bij de VVD figureerde minster-president Rutte in bijna elk campagnefilmpje als betrouwbare leider van het land.

Maar de effectiviteit van de campagne zegt weinig over welke partij op sociale media het meest gelezen wordt. Om daarachter te komen maten we met LexisNexis Social Analytics hoe vaak berichten over partijen gedeeld en geliked werden – dus niet alleen de berichten van een campagneteam, maar bijvoorbeeld ook nieuws van Nu.nl. Dan blijken, zoals de grafiek hierboven laat zien, de partijen die populair zijn in de geschreven pers ook populair op sociale media: de PVV, VVD en PvdA staan aan kop.

Het toont de invloed van de gevestigde media op de sociale media. Een bericht van De Telegraaf over de beveiligers van Wilders, een opiniestuk over de PVV in Vrij Nederland, de column van Youp van ’t Hek in NRC: elk kreeg meer dan 10.000 likes, shares en reacties op sociale media.

Weet je nog op wie je wil gaan stemmen vandaag? Onze programmawijzer geeft een overzicht van de verkiezings­programma’s. Met een handig filter lees je alleen over de partijen en onderwerpen die je het meest interesseren.