Recensie

Recensie: Het Zesde Metaal strijkt tegen de haren in

De Belgische band Het Zesde Metaal klinkt op hun nieuwe vijfde album Calais soms bijna ondraaglijk melancholisch. In nummers als ‘Onderbemand’ of ‘De Vrede (Weet Je Nog?)’ zweven ijle elektronicaklanken tussen de trillende galm van een gedeconstrueerde ‘surf’-gitaar. Melodieën strijken tegen de haren in om dan ineens in een romantische stroomversnelling te raken, zoals in het prachtige ‘Paradis’. De rockgroep, die al bestaat sinds 2005, heeft de nummers losjes samengesteld, maar zorgt steeds voor verrassende wendingen. Het stuwende ‘Naar De Wuppe’ heeft mogelijkheden als meezinger bij concerten, ook om de titel: West-Vlaams voor ‘naar de kloten’.

De stamelende teksten van zanger Wannes Cappelle zijn nauwelijks te verstaan, wegens het West-Vlaams, maar vooral omdat ze onnadrukkelijk in de navrante akkoorden zijn gemixt. In één nummer is hij gelukkig goed te volgen; titelnummer ‘Calais’ biedt een poëtisch verslag uit het oogpunt van een vluchteling die de oversteek overweegt.

Live: tour vanaf 11/4, zie: hetzesdemetaal.be

    • Hester Carvalho