Oude spoorlijn

Over de Hofpleinlijn wordt vooral veel gepraat. Maar er zijn ook plannen

Sinds de aankoop van de Hofpleinlijn door de Hofbogen BV in 2006 zoeken bewoners, ondernemers en de gemeente Rotterdam een bestemming voor het oude viaduct. Maar tot nu toe wordt er vooral nog veel gepraat.

Zo ook afgelopen dinsdag. In het gebouw van de Wijkcoöperatie aan de Zomerhofstraat is de belangstelling voor een presentatie van initiatieven voor de Hofpleinlijn groot.

De twee kilometer lange spoorlijn op het dak van de Hofbogen, lopend van Station Hofplein tot aan de A20, is nu nog in het bezit van ProRail dat in april het opruimen van het oude spoor zal afronden. Bielzen, rails en bovenleidingsportalen zijn verwijderd. Het dak wordt gerepareerd om wateroverlast in onderliggende panden te stoppen en delen van het meer dan honderd jaar oude beton worden vervangen. Maar concrete plannen om, naar voorbeeld van New York en Parijs, over het gehele traject een stadspark of een groene wandelpromenade aan te leggen, laten op zich wachten.

Piet Vollaard van De Natuurlijke Stad bedacht alvast de Groene Wandelpromenade. „Bewoners kunnen er straks recreëren en groene initiatieven ontplooien,” vertelt hij. „Denk aan moestuinen of kruidenveldjes, maar ook aan planten, bloemen en fruitbomen die insecten, vogels en vlinders aantrekken.”

Florian Boer van De Urbanisten heeft een plan voor de Hofbogen als zuiverend aquaduct. Boer wil op de Hofpleinlijn regenwater opvangen, zuiveren en hergebruiken voor bijvoorbeeld bewatering van planten, of het brouwen van bier.

Prachtige ideeën, maar woningcorporaties Vestia en Havensteder, verenigd in de Hofbogen BV, kochten in 2006 het verpauperde viaduct op en investeerden flink in de onderliggende panden. Prorail wil het dak met de panden van de Hofbogen BV als één geheel verkopen. Zo willen de partijen hun miljoenen terugverdienen.

Tot het zover is worden mogelijk tijdelijke initiatieven toegestaan.

    • Cathelijne Beijn