De Smaak van… Pierre Crom

War in Ukraine van Pierre Crom (50) is een fotodocument over de annexatie van de Krim.

Foto Pierre Crom

Volgen: War in Ukraine

„Drie jaar geleden vertrok ik naar Oekraïne om daar de gebeurtenissen vast te leggen nadat de pro-Russische president Viktor Janoekovitsj was afgezet. Ik was er aan de vooravond van de annexatie van de Krim, ik ben er toen bijna een maand gebleven. In april ging ik weer, net op het moment dat in het Oost-Oekraïense Donetsk de protesten uitmondden in een gewapend conflict tussen de pro-Russische rebellen en de Oekraïense regering. Half juli ging ik voor de derde keer naar het gebied. ’s Ochtends kwam ik aan, ’s middags werd vliegtuig MH17 neergeschoten. Ik ben de oorlog blijven volgen, aan de frontlinie van de separatisten en die van de Oekraïners. Mijn boek War in Ukraine gaat over een oorlog die nog gaande is.”

Inspireren: Desiree Dolron

„Een Nederlandse fotograaf die me inspireert, is Desiree Dolron. Haar werk belicht een andere kant van het fotografiespectrum, ze maakt totaal ander werk dan ik. Als je haar overzichtstentoonstelling bekijkt in het museum in Laren dan lijkt het alsof de foto’s door verschillende fotografen zijn gemaakt. Zij heeft verschillende fases doorlopen, eerst documentair werk en later is ze gaan ensceneren. Altijd is haar werk krachtig, er zit gevoel in. Mijn werk is ruwer. Ik fotografeer wat er voor mijn camera gebeurt.”

Tentoonstelling Desiree Dolron in Singer Laren, 18/1 t/m 14/5

Bezoeken: World Press

„Ik kan iedereen aanraden naar het driedaagse World Press Photo-event te gaan, dat is een internationaal evenement geworden waar het werk van de beste fotojournalisten wordt samengebracht. Er zijn lezingen en symposia waar bekende fotografen als spreker worden uitgenodigd. Ik probeer elk jaar te gaan, maar het lukt niet altijd.”

World Press Photo in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, van 14/4 april t/m 9/7

Fotograferen: Uitbreiding EU

„Als fotojournalist heb ik een tijd doorgebracht op het Binnenhof. Gaandeweg verschoof mijn interesse van politici naar de politiek zelf, en of ik de gevolgen van politieke beslissingen in beeld kon brengen. Nu ben ik in Skopje, om vast te leggen wat de invloed is van de uitbreiding van de Europese Unie op landen op de Balkan. Een van de gevolgen is dat Europees geld hier leidt tot corruptie. Dat is moeilijk in beeld te brengen. Wat ik wel kan vangen is het nieuwe nationalisme dat er ontstaat. De viering van de recentelijk ingevoerde nationalistische Servische feestdag bijvoorbeeld. En de protesten die nu gaande zijn in Macedonië.”

    • Rinskje Koelewijn