De Switch moet de neergang van Nintendo stoppen

Game-industrie Nintendo, al enkele jaren op z’n retour, wil een comeback maken met de Switch spelconsole. Online gamen gaat je straks wel geld kosten.

Foto Drew Angerer/Getty Images

We staan tegenover elkaar, oog in oog. Eén snelle beweging en een denkbeeldig zwaard doorklieft haar hoofd. Klapt mijn tegenstandster bijtijds in haar handen, dan heeft zij gewonnen.

Dit samoerai-duel, uitgevoerd met twee kleine controllers, is één van de minigames die Nintendo onlangs demonstreerde bij de introductie van de Switch spelconsole. Je hebt er geen enkele game-ervaring voor nodig, alleen een goede reactiesnelheid.

Zulke laagdrempelige spelletjes maakten de Nintendo Wii uit 2006 een groot succes: ruim 101 miljoen verkochte spelcomputers – allemaal huiskamers vol bowlende, boksende en tennissende families. Nog altijd wordt de Wii uit de kast getrokken als er ‘even’ een spelletje gespeeld moet worden.

De opvolger van de Wii, de Wii U uit 2012, werd geen klassieker. Er zijn er zo’n 13 miljoen van verkocht en op het lijstje van gamebedrijven met de hoogste omzet daalde Nintendo in vijf jaar tijd van plek 6 naar plek 14.

Vincent van Deelen, analist van onderzoeksbureau Newzoo: „Nintendo verdiende afgelopen jaren meer aan hardware, terwijl het bedrijf veel eigen speltitels als Zelda en Super Mario ontwikkelt en dus meer aan software zou kunnen verdienen.” Nintendo’s software-inkomsten zijn nu nog maar een derde van die van 2008.

Lees ook de recensie van Niels ’t Hooft: Nog een scherm erbij met de Nintendo Switch

De Switch, sinds vorige week te koop voor 329 euro, moet de achterstand op Microsoft en Sony verkleinen. De Xbox One (26 miljoen apparaten) en de PlayStation 4 (53 miljoen) leiden de markt. Volgens Van Deelen is een deel van het commerciële succes van Microsoft en Sony ook te danken aan hun abonnementsdiensten. Gebruikers betalen 50 euro per jaar om online te gamen.

Nintendo gaat na de zomer ook een kleine 30 euro per jaar vragen om online te spelen met de Switch.

Spelconsoles blijven de baas

De gehele game-industrie is met een omzet van 100 miljard dollar per jaar veel kleiner dan de tv-markt (287 miljard), maar wel zes keer zo groot als de muziekindustrie, en bijna drie keer zo groot als de filmbranche. Ondanks de opkomst van games op mobiele telefoons en tablet pc’s genereren spelconsoles in Westerse markten nog verreweg de meeste omzet.

Twee miljard gamers geven nu nog meer uit aan consoles, maar mobiele games groeien (bron: Newzoo)

De Switch, een kruising tussen een spelconsole en een draagbare spelcomputer, kan zich niet meten in de grafische pracht van de Xbox of PlayStation. Daar staat tegenover dat je én in de huiskamer én (enkele uren) onderweg kunt gamen.

Draagbare consoles beslaan nog maar een fractie van de markt, omdat mensen meer gamen op telefoons. Nintendo probeert het ook op de smartphone. Pokémon Go en Super Mario Run waren vorig jaar de grootste downloadhits in de app stores. Toch leverde dat Nintendo weinig geld op. De reden: Pokémon Go is ontwikkeld door een ander bedrijf (Niantic Labs) en om Super Mario Run uit te spelen moesten gebruikers 10 euro betalen. Dat deden er weinig.

Lees ook:De Nintendo Classic Mini is voor het hele gezin

Toch bewijst de belangstelling voor deze Nintendo-titels (en ook het succes van de Nintendo Classic Mini) dat gamers nog altijd warme gevoelens koesteren voor het Japanse merk. Dat schept verwachtingen voor de Nintendo Switch.

„De Switch zal waarschijnlijk beter verkopen dan de Wii U”, zegt Vincent van Deelen, „hoewel deze console iets te vroeg in de winkels ligt. The Legend of Zelda is een goede publiekstrekker maar er zijn nog weinig titels van andere ontwikkelaars beschikbaar.”

De verzameling mini-spelletjes (1-2 Switch) kost 50 euro en zit niet gratis bij de spelconsole. Dat is een tegenvaller voor de liefhebbers van samoerai- gevechten. Maar voor Nintendo is het pure noodzaak om er financieel weer bovenop te komen.

    • Marc Hijink