Hoe een reddingsplan TMG in chaos stortte

Overnamestrijd TMG

Mediahuis en Talpa vechten om TMG. Ze zitten elkaar in de weg. Zonder medewerking van de ander is het onmogelijk als winnaar uit de strijd te komen. Kroniek van een strijd.

De twee teams hebben min of meer in het midden afgesproken. Het Belgische Mediahuis moet uit Antwerpen komen, Talpa is gevestigd in het Noord-Hollandse Laren. Ze ontmoeten elkaar op dinsdag 21 februari 2017 in Breda. Tijdens de ontmoeting op Landgoed Wolfslaar vinden de twee partijen elkaar echter niet in het midden. Verre van.

Zowel Mediahuis, dat optrekt met de aandeelhoudersfamilie Van Puijenbroek, als Talpa, het bedrijf van John De Mol, heeft een bod gedaan op Telegraaf Media Groep (TMG). Mediahuis en Van Puijenbroek bezitten samen 59 procent van de aandelen, media-ondernemer De Mol 20 procent. Ze zitten elkaar in de weg. Zonder medewerking van de ander is het onmogelijk TMG volledig in handen te krijgen.

Mediahuis-topman Gert Ysebaert, bestuurder Thomas Leysen en grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek hopen een deal te kunnen sluiten met De Mol. Over samenwerking – met Mediahuis als meerderheidsaandeelhouder. Maar De Mol, die zijn rechterhand Frank Botman en Talpa-topman Pim Schmitz heeft meegenomen, wil geen stukje TMG. Hij wil het helemaal.

Het gesprek verloopt beleefd, maar zakelijk. Na anderhalf uur weten de twee kampen precies waar ze aan toe zijn: dit wordt een strijd.

  • De zoektocht

    De 41-jarige Guus van Puijenbroek, voorman van de familie, maakt zich dan al tijden grote zorgen over TMG. De Brabantse familie is met 41 procent van de aandelen al decennia grootaandeelhouder en ziet het bedrijf verkruimelen. De resultaten over 2015 waren weer belabberd: TMG leed een verlies van 23 miljoen euro, de omzet daalde naar 482 miljoen. In 2010 was de omzet nog een kleine 600 miljoen. De Telegraaf verliest in hoog tempo abonnees, de advertentie-inkomsten lopen terug.

    De strategie van de in 2014 aangetreden topman Geert-Jan van der Snoek heeft geen verbetering gebracht. Voor Van der Snoek – een petekind van Eduard van Puijenbroek – is de krant niet het belangrijkste, hij zet juist in op radio en televisie. Op dat vlak is hij begin 2016 een samenwerking begonnen met Talpa. Van der Snoek voelt zich thuis bij de ideeën van Talpa, die vooral gericht zijn op entertainment, niet zozeer op journalistiek.

    Hoewel Guus van Puijenbroek in de raad van commissarissen zit en de strategie dus zelf heeft goedgekeurd, onderneemt hij actie. TMG moet van de beurs, besluit hij, om in alle rust naar een oplossing te zoeken. Eind 2015 en begin 2016 spreekt hij daarover met de andere grootaandeelhouder van TMG. Dat is Dasym, de investeringsmaatschappij geleid door Frank Botman. Dat leidt echter tot niets, de partijen komen er niet uit.

    Misschien maar beter ook. De Mol en Van Puijenbroek zijn toch geen goede match: De Mol gaat voor entertainment, Van Puijenbroek is een krantenman. Hij zoekt verder en raakt aan het begin van de zomer in gesprek met Mediahuis. Daar vindt hij wél gehoor. Het Belgische bedrijf, tevens eigenaar van NRC, wil de grootste krant van Nederland dolgraag hebben. Voor het eind van de zomer zijn ze eruit: ze gaan samen een bod doen op TMG, de Van Puijenbroeks worden aandeelhouder in Mediahuis.

  • 2014
    2015
    2016
    2017
    Tijdlijn Telegraaf Media Groep
    Telegraaf Media Groep heeft al jaren te kampen met een dalende omzet en onrust op de redactie. Een overzicht van de ontwikkelingen in de laatste 3 jaar.
    1 juli
    Fusie HDC en Holland Combinatie

    Fusie HDC en Holland Combinatie

    HDC Media, uitgever van regionale kranten als Leidsch Dagblad en de Gooi- en Eemlander, gaat samen met Holland Combinatie, uitgever van lokale huis-aan-huiskranten. Holland Media Combinatie is de nieuwe naam. Er worden 80 fulltimebanen geschrapt.

    6 februari
    35 banen weg

    35 banen weg

    TMG gooit de organisatie van zijn regionale dag- en weekbladentak nog eens op de schop. Daardoor komen 35 voltijdsbanen te vervallen.

    21 april
    Onrust over opknippen krant

    Onrust over opknippen krant

    Verschillende media berichten over onrust op de burelen van De Telegraaf. De TMG-directie zou de krant willen opknippen: delen van de krant met een sterke naam – Privé, Telesport, De Financiële Telegraaf (DFT), Autovisie, Vrouw – zouden niet meer onder controle van de hoofdredactie vallen, zodat ze beter commercieel te exploiteren zijn. De redactie is tegen.

    17 mei
    Sjuul Paradijs stapt op

    Sjuul Paradijs stapt op

    Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs stapt op na een conflict met de directie van TMG over bezuinigingen en het opknippen van de krant. Chef van de parlementaire redactie Paul Jansen volgt hem op.

    25 juni
    Banen geschrapt in drukkerij

    Banen geschrapt in drukkerij

    TMG kondigt een reorganisatie aan in de drukkerij. Meer dan de helft van het drukwerk wordt voortaan uitbesteed aan externe partijen. Met deze reorganisatie worden 168 medewerkers boventallig.

    23 september
    Conflict met regio-redacties

    Conflict met regio-redacties

    De redacties van de regionale dagbladen van de Telegraaf Media Groep (TMG) raken in conflict met hun directie over een voorgenomen reorganisatie bij de kranten.

    24 november
    Dichtbij.nl stopt

    Dichtbij.nl stopt

    TMG kondigt aan om begin 2016 te stoppen met de lokale burgerjournalistieke website Dichtbij.nl in Noord-Holland, Rotterdam, Utrecht en Leiden. Het besluit kost naar verwachting 40 arbeidsplaatsen.

    27 november
    Er verdwijnen 36 journalistieke banen

    Er verdwijnen 36 journalistieke banen

    De Telegraaf schrapt 36 van de 255 arbeidsplaatsen op de redactie.

    15 januari
    Samenwerking met Talpa

    Samenwerking met Talpa

    TMG gaat samenwerken met Talpa. De twee mediabedrijven willen hun radiozenders onderbrengen in een gezamenlijk radiobedrijf. Op 22 juli 2016 bereiken ze een akkoord.

    30 maart
    Gesprekken tussen Van Puijenbroek en andere aandeelhouders

    Gesprekken tussen Van Puijenbroek en andere aandeelhouders

    VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de familie van Puijenbroek, voert al een tijdje gesprekken met grootaandeelhouder Dasym over het van de beurs halen van TMG. In investeringsmaatschappij Dasym zit John de Mol, maar ook de families Blokker, de Rijcke, (oprichter Kruidvat), verzekeraar Delta Lloyd en pensioenuitvoerder PGGM. Op een onbekende datum in maart worden de gesprekken afgebroken.

    27 september
    Regio-redacties verhuizen naar Amsterdam

    Regio-redacties verhuizen naar Amsterdam

    TMG kondigt nieuwe bezuinigingen aan. De regionale redacties verhuizen deels naar het Telegraaf-gebouw aan de Basisweg in Amsterdam. Ook de advertentie-afdeling wordt gecentraliseerd. Deze operatie moet vanaf 2018 minstens 90 miljoen euro opleveren - 20 procent van de totale kosten.

    13 december
    Zondagse editie stopt

    Zondagse editie stopt

    Dagblad De Telegraaf stopt met zijn volledige zondagseditie, maakt de krant bekend. Abonnees krijgen vanaf 1 januari nog wel een beknopte editie van de digitale zondagskrant, met kort nieuws.

    15 december
    Eerste bod Mediahuis en VP

    Eerste bod Mediahuis en VP

    Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, met 41,3 procent grootaandeelhouder van TMG, brengen samen een bod uit op alle aandelen van TMG. Ze bieden 5,25 euro per aandeel. Dat is 51 procent hoger dan de koers op dat moment.

    31 december
    Meer ontslagen

    Meer ontslagen

    Op oudjaarsdag schrijft de directie van TMG aan haar medewerkers een mail: bij de regionale dagbladen van TMG gaan 45 van de 185 journalistieke banen verdwijnen. De directie wil de redactie van De Telegraaf, de regionale bladen en Metro in één organisatie onderbrengen.

    11 januari
    Grootaandeelhouders accepteren bod

    Grootaandeelhouders accepteren bod

    Twee grootaandeelhouders van Telegraaf Media Groep scharen zich achter een bod van het Vlaamse Mediahuis. Delta Lloyd Asset Management en Navitas - de investeringsmaatschappij van de familie Zeeman – hebben een toezegging gedaan hun aandelen te willen verkopen. Beide partijen vertegenwoordigen elk ongeveer 7 procent van de stukken in TMG. Samen met het belang van de familie Van Puijenbroek lijken de bieders verzekerd van 55 procent van de aandelen.

    17 januari
    De Mol mengt zich in de strijd

    De Mol mengt zich in de strijd

    John de Mol bezit 18,4 procent van de aandelen TMG, blijkt uit een melding bij de Autoriteit Financiële Markten. Daarmee mengt de mediamagnaat zich in de strijd om het Telegraaf-concern.

    19 januari
    De Mol vergroot zijn belang

    De Mol vergroot zijn belang

    John de Mol heeft zijn belang in TMG vergroot naar 20,15 procent, blijkt uit gegevens van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

    23 januari
    Tegenbod Talpa

    Tegenbod Talpa

    Talpa doet een bod van 5,90 euro per aandeel.

    31 januari
    Redactieraad kiest voor Mediahuis

    Redactieraad kiest voor Mediahuis

    De redactieraad van De Telegraaf vindt de overname van Telegraaf Media Groep (TMG) door Mediahuis „het meest in het belang van De Telegraaf”. Dat staat volgens vakblad Villamedia in een brief van de redactieraad aan de betrokken partijen.

    1 februari
    Hoofdredacteur Paans onder vuur

    Hoofdredacteur Paans onder vuur

    Journalisten van de regionale dagbladen van TMG zeggen het vertrouwen op in hoofdredacteur Arjan Paans, in reactie op de aangekondigde ontslagen op oudjaarsdag.

    20 februari
    Mediahuis verhoogt bod

    Mediahuis verhoogt bod

    Mediahuis en VP Exploitatie verhogen hun overnamebod van 5,25 euro naar 5,90 euro per aandeel.

    21 februari
    Ontmoeting in Breda

    Ontmoeting in Breda

    Team Talpa en Team Mediahuis/Van Puijenbroek ontmoeten elkaar in Breda om te kijken of ze er samen uit kunnen komen. Dan wordt definitief duidelijk dat beide partijen TMG in zijn geheel willen hebben, en ze de strijd met elkaar aan moeten.

    1 maart
    Talpa doet weer tegenbod

    Talpa doet weer tegenbod

    Talpa doet een verhoogd bod op TMG, van 6,35 euro per aandeel. Dat is hoger dan het bod van de concurrent: het Belgische Mediahuis, dat TMG ook wil hebben.

    3 maart
    TMG kiest voor Mediahuis

    TMG kiest voor Mediahuis

    De top van TMG onderhandelt een overname-akkoord uit met Mediahuis en VP Exploitatie. De onderhandelingen lopen door tot diep in de nacht, in het kantoor van Allen & Overy, de advocaat van TMG. De partijen spreken af het op zondag officieel te ondertekenen.

    5 maart
    TMG kiest voor Mediahuis

    TMG kiest voor Mediahuis

    Mediahuis en TMG laten weten een akkoord te hebben bereikt over de overname. Dat gaat gepaard met een hard besluit: de raad van commissarissen schorst twee bestuurders van het concern. Topman Geert-Jan van der Snoek en financieel directeur Leo Epskamp zaten de deal met Mediahuis in de weg, vinden de commissarissen. Ze weigerden het akkoord met Mediahuis te tekenen.

    6 maart
    Talpa verhoogt nog eens het bod

    Talpa verhoogt nog eens het bod

    Talpa legt zich niet neer bij het akkoord tussen Mediahuis en TMG. Het bedrijf van John de Mol doet opnieuw een verhoogd bod: het is nu bereid 6,50 euro per aandeel te betalen voor TMG. Het eerste bod van De Mol lag op 5,90 euro; dat verhoogde hij op 1 maart naar 6,35 euro.

    7 maart
    OR en De Mol stappen naar de rechter

    OR en De Mol stappen naar de rechter

    De strijd ontaardt in een juridisch gevecht. De ondernemingsraad van TMG én John de Mol maken bekend naar de rechter te stappen. In afzonderlijke zaken willen ze de keuze van TMG voor Mediahuis bij de Ondernemingskamer aanvechten.

    9 maart
    Ook andere beleggers kiezen voor rechtsgang

    Ook andere beleggers kiezen voor rechtsgang

    In navolging van de ondernemingsraad en John de Mol stapt nu ook beleggersclub Vereniging van Effectenbezitters (VEB) naar de Ondernemingskamer. VEB verzoekt een onderzoek naar de gang van zaken en de benoeming van een onafhankelijk commissaris. Via diverse brieven heeft VEB aangedrongen op een gelijk speelveld, aldus directeur Paul Koster, maar daar is geen gehoor aangegeven.

  • De onderhandelingen

    Vol goede moed doen Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van de familie, een eerste bod. Op 25 augustus 2016 gaat er een brief naar TMG, met een voorgestelde prijs van 4,70 euro per aandeel.

    In plaats van enthousiasme volgt dan „correspondentie met trage interval”, zegt een betrokkene. Op 12 september komt er een antwoord van de top van TMG, met daarin tal van vragen. Topman Van der Snoek en president-commissaris Michiel Boersma, die de brief hebben ondertekend, vragen zich af hoe Mediahuis TMG denkt over te nemen zonder medewerking van Dasym. Dat lijkt ze „niet goed voorstelbaar”.

    TMG’s standpunt „verbaast ons enigszins”, schrijven Mediahuis en Van Puijenbroek beleefd in hun reactie. Maar binnenskamers vinden ze het „waanzinnig” dat TMG zo met Dasym schermt, zegt een betrokkene. In reactie laten Mediahuis en VP Exploitatie weten dat ze TMG óók willen overnemen als Dasym met zijn belang van 20 procent blijft zitten.

    Mediahuis en de Van Puijenbroeks begrijpen de lauwe reactie niet. Ze zien zichzelf als een soort ‘redder’. Hun prooi is er beroerd aan toe. TMG drijft inmiddels op Keesing, het bedrijfsonderdeel „dat puzzelboekjes maakt voor bejaarden”, zegt een betrokkene. „Zonder Keesing was TMG er niet meer geweest.”

    Nadat Mediahuis en de familie eind oktober een hoger bod hebben gedaan, van 5,25 euro, gaan de onderhandelingen echt beginnen. De top van TMG dringt erop aan dat grootaandeelhouder Van Puijenbroek een document ondertekent waarin hij belooft zijn aandelen aan te bieden als er een beter bod op tafel komt. Beter naar het oordeel van Van Puijenbroek zélf. Daar gaat hij mee akkoord.

    Maar nog stééds wil het niet opschieten. Zo wil Mediahuis graag spreken met de hoofdredacties en redactieraden van De Telegraaf en de regionale kranten en de ondernemingsraad, om de plannen toe te lichten. Dat mag telkens niet. Mediahuis en de Van Puijenbroeks hebben de indruk dat dat vooral wordt tegengehouden door de bestuurders van TMG. Ze voelen zich „niet echt welkom”, zegt een betrokkene.

    Half december lekt uit dat TMG een bod heeft ontvangen. Het Financieele Dagblad schrijft dat Mediahuis en VP Exploitatie 5,25 euro per aandeel bieden. Het verrast Botman, die een nauwe band heeft met Talpa en John de Mol, hogelijk. Ze beraden zich op wat ze vinden van dit bod, zegt een ingewijde – „als TMG blijkbaar te koop staat”. De conclusie: dan kopen ze het liever zelf. Op 23 januari doet Talpa een tegenbod, van 5,90 euro per aandeel. Tot grote schrik van Mediahuis en de Van Puijenbroeks. Ze hebben helemaal geen ervaring met een openbare biedingsstrijd. Toch zetten ze door.

    Half februari wordt meer duidelijk over De Mols plannen, in een interview in De Telegraaf. Hij wil een soort „media-city” bouwen, een samenwerking aangaan met SBS waarin hij een minderheidsbelang heeft, en de „radio, de krant en online-activiteiten dichter bij elkaar zetten”.

    Bij het interview staat geen auteursnaam, maar het is afgenomen door de hoofdredacteur van De Telegraaf, Paul Jansen. Dat weten ze bij Mediahuis en VP Exploitatie ook. Men vraagt zich zorgelijk af wat dit betekent voor de steun van deze belangrijkste redactie. Want daarmee hebben ze nog steeds niet gesproken, evenmin met de andere belangrijke gremia binnen TMG.

  • De strijd

    Op de dag voor de ontmoeting in landgoed Wolfslaar in Breda boekt Mediahuis een overwinning. Het wordt eigenaar van de TMG-aandelen van Delta Lloyd en Navitas, de investeringsmaatschappij van de familie Zeeman. Samen met de Van Puijenbroeks hebben ze nu 59 procent van de aandelen, een meerderheidsbelang. Maar de aandelen van De Mol, die de aandelen van Dasym op zijn eigen naam heeft laten zetten, zijn nog altijd onbereikbaar.

    Hoe onbereikbaar, blijkt in Breda. Andersom kan de Mol de stukken van Mediahuis en VP Exploitatie evenmin in handen krijgen. Het is duidelijk dat de strijd om TMG maar één winnaar kan opleveren. De Mol weigert op te geven. Had Van Puijenbroek immers geen document ondertekend waarin hij belooft zijn stukken aan te bieden als er een beter bod op tafel komt?

    Van Puijenbroek heeft zich van begin af aan verbonden aan Mediahuis. Mediahuis moet het worden, niet De Mol. Maar zo lang die publiekelijk blijft suggereren dat hij een kansrijke concurrent is en daarin door TMG niet wordt tegengesproken, schieten de onderhandelingen niet op.

    Het geduld van Mediahuis raakt zo langzamerhand op. Vooral voor Van Puijenbroek is dat gevaarlijk. Wat als de Belgen er genoeg van hebben? Dan is TMG terug bij af, overgeleverd aan een nieuwe eigenaar met plannen waarin Van Puijenbroek geen vertrouwen heeft.

    Ondertussen is diepe verdeeldheid ontstaan binnen TMG. Redactieraden, ondernemingsraad, commerciële managers – iedereen heeft andere voorkeuren en belangen. Wat was ontstaan als plan om het spartelende mediaconcern rust te brengen, heeft TMG in chaos geduwd.

    Lees ook: TMG: ooit de jager, nu de prooi

    Mediahuis en Van Puijenbroek, die zichzelf ‘het consortium’ noemen, kiezen voor een onorthodoxe maar effectieve strategie: direct druk zetten op de commissarissen, buiten het bestuur om. Tot dat moment trekken de commissarissen samen op met Geert-Jan van der Snoek en Leo Epskamp. Maar bestuurders en commissarissen zitten niet meer op één lijn, vermoeden Mediahuis-topman Ysebaert en Van Puijenbroek.

    Het bestuur wil in gesprek blijven met beide bieders, terwijl Jan Nooitgedagt, die de zieke Michiel Boersma als president-commissaris vervangt, vindt dat er snel een akkoord moet komen. Mediahuis en VP Exploitatie hebben immers bijna 60 procent van het bedrijf in handen hebben. Je moet ingrijpen, krijgt Nooitgedagt te horen.

    Bij Talpa hebben ze goed in de gaten dat haast is geboden. Op zondag 26 februari laat De Mol aan TMG weten dat hij zijn bod wil verhogen. Tevergeefs, blijkt twee dagen later. Nooitgedagt heeft ingegrepen. Hij vindt het Belgische bod de enige realistische optie. Van Puijenbroek heeft zijn lot immers aan Mediahuis verbonden. In een telefoontje op dinsdag vertelt hij Talpa dat hij „de regie naar zich toetrekt”. Talpa is niet meer welkom, vanaf nu spreken de commissarissen exclusief met het consortium.

    „Onbegrijpelijk”, vindt De Mol dit. De timing is ook zeer onhandig. Op woensdag komen de redactieraden, hoofdredacties en de ondernemingsraad van TMG langs, om over Talpa’s plannen te horen. Maar als het aan de bedrijfstop ligt, worden die plannen dus nooit uitgevoerd.

    De Mol weigert zijn verlies te accepteren. Woensdagochtend stuurt Talpa een persbericht uit dat leest als een dreigement aan de commissarissen. Hij wijst Nooitgedag op zijn plicht om een „level playing field” te garanderen. In formele taal staat er dat De Mol een rechtszaak overweegt als hij zijn zin niet krijgt. Hij verhoogt zijn bod naar 6,35 euro.

  • Het akkoord

    Vrijdag heeft ook Mediahuis de kans om de (hoofd)redacties en het medezeggeschapsorgaan van TMG voor zich te winnen. Op kantoor van Allen & Overy in Amsterdam, de advocaat van TMG, houdt topman Ysebaert presentaties voor het TMG-personeel.

    Het is voor de Belg de voorbereiding op de zware vergadersessie die ’s avonds in hetzelfde pand plaatsvindt. Die gaat hij in met Guus van Puijenbroek, het TMG-bestuur, de commissarissen en een leger advocaten en adviseurs. Doel: het overname-akkoord uitonderhandelen. Met een beetje geluk wordt er die avond getekend.

    Het loopt anders. In aparte kamertjes overleggen de delegaties, af en toe komt iedereen aan een grote tafel bij elkaar. De voortgang is traag. Met name bestuurders Van der Snoek en Epskamp houden bezwaren. Halverwege de avond komt bovendien het bericht binnen dat een commercieel manager van TMG, Harry de Wit, zich in een interview met het Financieele Dagblad namens een groep van dertig managers heeft uitgesproken voor Talpa. „Dat viel heel slecht”, zegt een betrokkene. „Wat een chaos.”

    Als het later wordt, bekruipt Van Puijenbroek de angst dat Ysebaert er genoeg van krijgt en in de auto springt, terug naar België. Maar Ysebaert blijft. Diep in de nacht komen de partijen alsnog tot een akkoord. Probleem: Van der Snoek en Epskamp zijn nog altijd niet overtuigd. Ze vragen en krijgen bedenktijd tot zaterdagavond zes uur. Tot ergernis van sommige aanwezigen. Wat is er nu nog niet duidelijk?

  • De volgende dag vertellen de bestuurders aan Nooitgedagt dat ze niet gaan tekenen. Die besluit tot een extreme maatregel: hij zet ze op non-actief en grijpt de macht binnen TMG om een akkoord met Mediahuis mogelijk te maken.

    Op zondagmiddag treffen de commissarissen van TMG en het consortium elkaar weer bij Allen & Overy. Nu om het overname-akkoord officieel te tekenen. Normaal gesproken een feestelijke gelegenheid, dus ook nu heeft het advocatenkantoor champagne geregeld. Maar niemand heeft er zin in, na de brute schorsing van de bestuurders. Bovendien weet iedereen dat dit niet het einde is. Het is niet waarschijnlijk dat De Mol zich bij hun deal neerlegt.

    In de week die volgt, krijgen ze gelijk. Dinsdagavond laat eerst de ondernemingsraad van TMG weten naar de Ondernemingskamer te stappen, omdat ze vinden dat de commissarissen de onderhandelingen met Talpa te vroeg hebben afgebroken. Dezelfde avond meldt ook De Mol zich: hij eist een onderzoek door de Ondernemingskamer en de benoeming van een onafhankelijke commissaris. Die moet zijn bieding opnieuw beoordelen.

    Aanstaande donderdag is de zitting. Dan gaat de strijd verder.

Deze reconstructie is tot stand gekomen op basis van gesprekken met betrokkenen en inzage in vertrouwelijke documenten. Geen van de betrokken partijen wilde reageren.

    • Teri van der Heijden
    • Joris Kooiman