Recensie

Zo werkt corruptie in de bouw

Je bent algemeen directeur van stedelijke ontwikkeling voor een grote stad ergens in Europa. Het is 1993, je eerste dag on the job. Je nieuwe assistent klopt even aan. „Ik heb nog een tip voor je”, zegt ze. „Maak de vrienden van de burgemeester niet boos.”

Zo begint The Good, The Bad and The Accountant, een nieuwsgame van dataplatform Journalism++. Al snel krijg je je eerste probleem voor de kiezen: verschillende bouwbedrijven azen op een contract, maar om één of andere reden zweven ze allemaal rond dezelfde prijs. Kartelvorming, dus. Kies je voor het goedkoopste contract, dan ben je al snel de beste vriend van het grootste bouwbedrijf van de stad. De directeur van dat bedrijf maakt van de connecties later dankbaar misbruik. „Zullen we samen een straat laten renoveren die niet bestaat? Dan krijg jij je gebruikelijke percentage.”

De game is gebaseerd op echte incidenten, schrijft Journalism++ in een uitleg. Elke keuze die je maakt is voorzien van een toelichting over de manier waarop bouwfraude zich kan uiten. Welke trucjes zijn legaal, welke niet? Hoe verhul je een steekpenning? Mag je een eigen bedrijf beginnen als je een positie als ambtenaar hebt en zo ja, wat zijn de regels daarvoor? Het passeert allemaal de revue – soms uitgebreid, soms iets minder.

De game houdt bij wat de impact is van jouw keuzes op de gemeentefinanciën – een functie die overigens jammer genoeg verstopt is in een menu. De uiteindelijke resultaten voelen soms wat abrupt aan; de consequenties van je keuzes zijn niet altijd even duidelijk.

Toch is het een aanstekelijke game als je die onder de knie krijgt. Wil je dat de stad het goed doet of je portemonnee? Het is aan jou.

    • Len Maessen