RTL Nederland ziet sterke winstdaling

Het moederbedrijf RTL Group laat weten dat het afgelopen jaar de omzet uit Nederlandse tv-advertenties is gedaald.

Foto Sander de Koning / ANP

De brutowinst van RTL Nederland is het afgelopen jaar flink gedaald. Het bedrijf boekte een resultaat van 85 miljoen euro, ten opzichte van 101 miljoen euro in 2015. Dat maakte het moederbedrijf RTL Group donderdag bekend.

Het mediabedrijf zag onder andere de omzet van tv-advertenties dalen. Ook kwamen programmakosten hoger uit en werd er meer verlies geleden dan verwacht met de nieuwe on-demand service Videoland. Daar kon de omzet van online advertenties, die met meer dan 60 procent groeide, niet tegenop.

RTL Group

De winstdaling zal waarschijnlijk niet direct een grote zorg zijn voor het moederbedrijf. RTL Group, dat in 31 landen wereldwijd opereert, was namelijk in de rest van Europa wel succesvol. Zowel in Frankrijk als in Duitsland boekte RTL Group de hoogste winsten ooit. De brutowinst van de mediagigant steeg het afgelopen jaar meer dan drie procent en kwam uit op 1,2 miljard euro. In totaal zette het bedrijf 6,2 miljard euro om.

Lees ook: Directeur RTL Nederland gaat RTL Group leiden

Eerder deze week werd bekend dat de directeur van RTL Nederland Bert Habets zijn functie neer zal leggen om mede-bestuursvoorzitter van RTL Group te worden. Hij noemde de stap “een logisch vervolg” van zijn carrière. De Nederlandse tak was de afgelopen jaren zeer succesvol met producties zoals The Voice of Holland. Andere populaire programma’s van de commerciële zender zijn onder andere RTL Boulevard en RTL Late Night. Beide programma’s zagen de kijkcijfers de afgelopen maanden wel dalen.

    • Christiaan Paauwe