Bedrijven besteden opnieuw meer geld aan tv-reclames

Nederlanders zijn wel gemiddeld 8 minuten minder televisie gaan kijken per jaar.

Foto Nils van Houts/ ANP

Bedrijven hebben vorig jaar voor 991 miljoen euro besteed aan reclame op televisie. Dat is een stijging van 26 miljoen euro ten opzichte van 2015. Dat meldt Screenforce, de marketingorganisatie van Nederlandse televisiezenders in zijn jaaroverzicht.

Uit de cijfers blijkt dat zenders het afgelopen jaar meer geld binnenkregen uit commercials op hun digitale platformen. Door online meer te adverteren stegen de inkomsten met 17 procent. De inkomsten uit de non-spot reclame zoals sponsoring billboarding (‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’) stegen het afgelopen jaar met 15 procent.

Naar verwachting zal de omzet in de tv-reclamemarkt als geheel dit jaar opnieuw groeien, maar wel iets minder dan in 2016. Screenforce rekent daarbij op een stijging van rond de 2 procent. In 2016 besteedden bedrijven ook meer geld aan televisie-reclames. Ook toen werd er fors meer gestoken in de commercials op de digitale platforms.

Meer geld, minder televisie

Hoewel er vorig jaar meer geld verdiend is met reclame op tv, zijn Nederlanders wel minder televisie gaan kijken ten opzichte van een jaar eerder. In 2016 keken Nederlanders gemiddeld 183 minuten per dag televisie. Dat is 8 minuten minder dan in 2015. Volgens Screenforce valt die daling te verklaren doordat mensen minder vaak live tv kijken en juist vaker overschakelen op Netflix en Videoland.

    • Maarten Back