Snelweg A15 wordt doorgetrokken richting Duitsland

Bij Arnhem en Nijmegen komt een extra stuk, dat de weg verbindt met de A12.

De A15 loopt nu ter hoogte van Bemmel dood. Foto Google Maps

Het Rijk en de provincie Gelderland gaan de snelweg A15 bij Arnhem en Nijmegen doortrekken in de richting van Duitsland. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) heeft woensdag haar akkoord gegeven aan het tracébesluit voor de uitbreiding, die voor een directe verbinding moet zorgen tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland.

De A15, die begint op de Maasvlakte, loopt nu dood bij het plaatsje Bemmel. Het is de bedoeling dat de weg met twaalf kilometer wordt verlengd naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Het nieuwe knooppunt waar de A15 gaat aansluiten op de A12 wordt vernoemd naar de streek De Liemers, waar de weg doorheen loopt. Vanaf de aansluiting zijn automobilisten binnen tien minuten in Duitsland.

Het traject van de geplande uitbreiding van de A15. De tekst gaat verder onder het kaartje.

Tolheffing

Het ministerie schat de kosten van het project op ongeveer 860 miljoen euro. Gelderland betaalt bijna de helft van dat bedrag. Een derde deel komt in de vorm van een tijdelijke tolheffing voor de rekening van mensen die de weg gebruiken. De aanleg van het nieuwe wegdeel moet beginnen in 2019, waarna het tussen 2021 en 2023 in gebruik kan worden genomen.

Plannen voor de verlenging van de A15 zijn er al bijna vijftig jaar. Het onderwerp heeft al tot het nodige geruzie geleid. Voorstanders, onder wie het Rijk, stellen dat het vrachtverkeer profiteert van een directe verbinding met Duitsland. Chauffeurs moeten nu omrijden via de A50. Bovendien zou de bereikbaarheid van de grote steden Arhem en Nijmegen verbeteren.

Lees ook: Een doodlopende snelweg of een ongelukkige regio

Tegenstand

De uitbreidingsplannen ondervinden echter ook tegenstand, vooral van milieuorganisaties. Natuurmonumenten en de Gelderse Natuur en Milieu Federatie protesteren tegen de brug die de verlengde A15 over het Pannerdensch Kanaal moet voeren. Ze zeggen “er niet bij te kunnen” dat de brug er komt, terwijl de Betuwelijn, de goederenspoorverbinding van Rotterdam naar Duitsland, om het landschap te sparen juist via een tunnel onder het kanaal door is aangelegd.

Kortzichtig, niet duurzaam en met te grote gevolgen voor de omgeving. De brug zal het natuurgebied Gelderse Poort aantasten, omwonenden opzadelen met geluidoverlast en het Stiltegebied Rijnstrangen verstoren. Al eerder probeerde de provincie Gelderland de status van dit stiltegebied alvast te schrappen.

Minister Schultz houdt echter vast aan het economische belang van het nieuwe tracé:

“We leggen een belangrijke nieuwe verbinding in het Nederlandse wegennet aan. De A15 is een nationale transportcorridor, van groot belang voor het transport van goederen tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. De weg loopt nu nog dood in een weiland. Voor de economie van Nederland is het belangrijk dat het verkeer direct naar Duitsland kan doorrijden.”

Om tegemoet te komen aan de eisen van buurtbewoners komt de nieuwe snelweg deels onder de grond te liggen. Bij het buurtschap Helhoek zal dat verzonken deel van de weg worden voorzien van een ‘deksel’.

Een promotiefilmpje over de uitbreiding van de A15, dat toont hoe het nieuwe tracé eruit komt te zien.

    • Vincent Sondermeijer