Directeur RTL Nederland gaat RTL Group leiden

Bert Habets verlaat RTL Nederland om mede-directeur te worden van moederbedrijf RTL Group.

Bert Habets. Foto ANP

Directeur van RTL Nederland Bert Habets legt in de loop van dit jaar zijn functie neer om mede-bestuursvoorzitter van RTL Group te worden, het moederbedrijf van de Nederlandse RTL. RTL Group maakte dat woensdag bekend.

Habets wordt op 19 april officieel benoemd en blijft voorlopig nog aan als topman van RTL Nederland. Voor het einde van het jaar zegt het mediabedrijf een opvolger bekend te maken. In Luxemburg, waar RTL Group gevestigd is, vervangt Habets Anke Schäferkordt. Zij gaat zich richten op RTL Deutschland en Habets wordt dan directeur naast Guillaume de Posch.

Lees ook dit interview met Habets uit 2014: ‘Wij volgen de kijker. We kunnen niet meer afwachten’

,,Een logisch vervolg”, noemt Habets de overstap naar zijn nieuwe functie in een telefonische toelichting. ,,In Nederland hebben wij RTL omgebouwd van een tv-bedrijf tot een allround media- en entertainmentbedrijf. Die ervaring kan ik nu heel goed toepassen internationaal.”

,,De stap komt eerder dan verwacht. Dat heeft te maken met het vertrek van Anke. Het werk in Nederland is nog niet helemaal af. Er liggen nog behoorlijk wat dingen om aan te pakken.” Habets doelt dan onder meer op de uitbouw van RTL’s online videodienst Videoland. ,,Als co-bestuursvoorzitter van RTL Group denk ik daaraan een goede bijdrage te kunnen leveren.”

Onder Habets, die sinds 2008 directeur is van RTL Nederland, bleef het tv-bedrijf niet alleen zaken doen met adverteerders, maar richtte RTL zich ook steeds meer op consumenten. RTL ging meer evenementen organiseren, investeren in digitale diensten als Buienrader en digitale educatie-app Squla en meer online video aanbieden. Habets: ,,Het idee is altijd: wij volgen de consumenten op alle platformen die zij willen gebruiken.”

Habets claimde de afgelopen jaren ook nadrukkelijk een maatschappelijke positie voor RTL, dat niet louter een commercieel tv-bedrijf moest zijn dat zijn geld verdient met advertenties. Onder meer met de bekritiseerde hulp-tv-programma’s . In hoeverre heeft RTL die maatschappelijke, sociale rol kunnen spelen in Nederland? ,,Ik denk dat wij zeker onze sporen hebben verdiend. Kijk naar RTL Nieuws, en naar RTL Z, maar ook naar de programma’s die inspelen op maatschappelijke thema’s.”

Enkele belangrijke RTL-programma’s trokken de afgelopen maanden minder kijkers dan vroeger. Bijvoorbeeld RTL Late Night en The Voice of Holland. Baart dat Habets zorgen? ,,Nee, ik blijf zeggen dat wij kijken naar relevante doelgroepen. En daarin scoren we nog steeds goed. Als we kijken naar het hele zenderpalet doen we het overigens net zo goed als vorig jaar”

RTL telt niet primair de kijkers van 6 jaar en ouder, maar is in de eerste plaats geïnteresseerd in commercieel aantrekkelijke kijkers tussen 20 en 49 jaar. ,,Maar als een programma minder scoort dan aarzelen we niet om dat grondig op de schop te nemen. Kijk naar RTL Boulevard van vroeger.” Moet er iets veranderen bij RTL Late Night? ,,Het heeft onze aandacht, maar dat is gewoon onderdeel van de dagelijkse gang van zaken binnen een programmabedrijf. Maar met zulke processen zijn wij continu bezig.”

Hoe Bert Habets en de blijvende co-bestuursvoorzitter Guillaume de Posch hun portefeuilles gaan verdelen wil RTL nog niet kwijt. Wel zegt Habets dat hij verantwoordelijk blijft voor het Nederlandse dochterbedrijf.

De 46-jarige Habets was al eerder als projectmanager in functie bij RTL Group in Luxemburg, waarna hij in 2001 financieel directeur werd bij RTL Nederland (toen nog Holland Media Group). In 2008 werd hij er directeur. Onder Habets werd het bedrijf de best bekeken commerciële tv-groep van Nederland.

Habets werd in 2013 uitgeroepen tot Omroepman van het jaar, een prijs die uitgereikt wordt door Mediavakblad Broadcast Magazine. Eerdere winnaars van de prijs zijn Matthijs van Nieuwkerk en Omroep MAX-baas Jan Slagter.

    • Guus Ritzen