Opinie

Stuurloosheid bij mediaconcern is in niemands belang

De overnamestrijd om TMG, de uitgever van onder meer De Telegraaf, is meer dan een zeldzaam grimmig beursgevecht. Twee grote aandeelhouders willen allebei de nieuwe eigenaar worden. Mediabedrijf Talpa van ondernemer John de Mol bezit inmiddels 23 procent van de aandelen en heeft met een bod van 6,50 euro per aandeel de hoogste prijs geboden.

Maar de commissarissen van TMG hebben, nadat zij de tweehoofdige raad van bestuur hadden geschorst, gekozen voor het bod van de Vlaamse uitgever Mediahuis en de familie Van Puijenbroek. Deze familie is sinds 1951 een kernaandeelhouder in het concern. Samen bezitten deze twee inmiddels 59 procent van de aandelen TMG. Mediahuis is tevens de grootaandeelhouder van NRC Media.

Het is begrijpelijk dat de verschillende grootaandeelhouders pogingen doen om de resultaten van TMG te verbeteren. Enkele overnames van het concern zijn mislukt, de beurskoers is dramatisch gedaald, reorganisaties volgen elkaar op.

In 2016 zijn de opbrengsten 7 procent gedaald. Dankzij een belastingmeevaller en een boekwinst is er een nipte nettowinst.

Zowel Talpa als Mediahuis wil met zijn overnamebod het concern van de beurs halen. Dat is een goede zaak. TMG heeft dan buiten de beursarena de rust en de ruimte om de omslag te maken naar een geïntegreerde papieren en digitale uitgever. Dat gebeurt niet zolang Talpa, het Mediahuis-Van Puijenbroek-consortium én het personeel tegenover elkaar staan. Disruptie op de lezers- en advertentiemarkt wordt nu gevolgd door interne disruptie en rechtszaken. Het bedrijf is stuurloos.

Het is begrijpelijk dat de commissarissen van TMG de knoop hebben doorgehakt in het voordeel van het consortium. Maar zij zullen overtuigender duidelijk moeten maken waarom zij daarbij het hoogste bod van Talpa negeren. Op zijn beurt moet Talpa zich er in het belang van de continuïteit en de toekomst van TMG bij neerleggen dat het niet de leidende partij zal zijn. Beide partijen hebben hun bod de afgelopen dagen nogmaals verhoogd, maar het conflict werkt als een splijtzwam die juist de waarde van het bedrijf verlaagt.

John de Mol heeft gezegd dat hij bij een patstelling de belangen van De Telegraaf zal laten prevaleren. Dat aanbod moet hij nu waarmaken. Want bij alle tumult moet rekening worden gehouden met de speciale rol die het medium krant, op papier en digitaal, speelt in de democratie. Het voortbestaan van De Telegraaf, nog altijd het vlaggeschip van TMG, dient ook het belang van de pluriformiteit van de pers. Een krant is geen margarine.