NRC niet langer in online kiosk Blendle, bezwaren over abonnementsmodel

NRC staakt de samenwerking met Blendle. Dat maakte hoofdredacteur Peter Vandermeersch dinsdag bekend. De krant „vreest oprecht” dat de online kiosk „op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek”.

Met Blendle kunnen gebruikers artikelen uit kranten en tijdschriften los kopen, dus zonder een abonnement te hoeven nemen op de titel. In 2016 leverde Blendle NRC een extra omzet op van 200.000 euro.

NRC maakte eerder bekend niet mee te doen met Blendle Premium, een in januari gelanceerde dienst die abonnees voor een vast bedrag per maand toegang geeft tot een selectie artikelen. Door die stap werden NRC-artikelen niet langer aangeraden in de populaire nieuwsbrief van Blendle en liepen de inkomsten terug. Premium is zo opgezet dat abonnees toegang hebben tot alle nieuwsbrief-artikelen.

Voor NRC was Premium een reden om uit Blendle te stappen, zegt Vandermeersch. Met Premium werd Blendle een uitgever die zelf abonnementen ging werven – iets wat NRC in eigen hand wil houden. Vandermeersch vreest dat er weinig overblijft bij een model dat 9,99 euro per maand, min de btw, oplevert. „Verdeel de rest tussen 120 titels en je begrijpt dat we via Blendle Premium onze journalistiek zo goed als gratis weg dreigen te geven.”

Daarnaast, zegt Vandermeersch, is Blendle als verkoper van „herverpakte krantenartikelen” niet toegespitst op online vormen als liveblogs, video’s, interactieve graphics, podcasts en live-factchecks, die op nrc.nl wel zijn te vinden.

Blendle-medeoprichter Alexander Klöpping vindt het „ongelooflijk jammer” dat NRC uit de dienst stapt. „Blendle is geen bedreiging voor NRC. We leveren geld op, en dat kost NRC niks.”

Hij vindt het bezwaar dat Blendle zich met Premium opstelt als uitgever „onzin”. Klöpping: „Een uitgever maakt artikelen, dat doen wij niet. Premium is een nieuwe manier om geld te verdienen aan lezers die niet gewend zijn te betalen voor journalistiek, meer niet.”