Ondernemingsraad verzet zich tegen ‘afbraak’ van NS

Verkoop stationswinkels

De ondernemingsraad van de NS keert zich tegen het besluit om stationswinkels te verkopen en niet mee te dingen naar regioconcessies.

De centrale ondernemingsraad (COR) van de NS is ongelukkig met de strategie die het bedrijf sinds vorig jaar hanteert. Dat schrijft voorzitter Gerard Wold in een persverklaring. Het afbouwen van de winkelexploitatie en de beslissing om te stoppen met het regiovervoer komt neer op afbraakbeleid, aldus Wold. De COR komt binnenkort met een advies voor de NS-directie.

De directie van de NS liet vorige week weten niet mee te dingen naar een concessie voor het spoor in Friesland en Groningen. Ook wil de directie nu alle winkels van de hand doen. De COR reageert hard op deze voornemens. „Daarmee wordt, na bijvoorbeeld KLM en KPN, weer een begin gemaakt met de ontmanteling van een groot Nederlands bedrijf”, schrijft Wold. „NS is wereldwijd een van de beste spoorwegbedrijven. En die zou dan in eigen land niet meedoen bij aanbestedingen?”

De bedoeling is dat de winkels van de NS, zoals Julia’s en Smullers, in concessie aan anderen worden uitbesteed. Volgens Wold gaat het om „een groot verlies voor de totale reisbeleving”. Hij waarschuwt voor baanverlies bij het bedrijf. „De COR NS zal zich niet neerleggen bij het ‘uitkleden’ van NS”, besluit Wold zijn brief.

Vakbond FNV Spoor schaart zich achter de brief van Wold. De vakbond voert al maanden campagne tegen het nieuwe NS-beleid. „Het is onverantwoord als NS in Groningen en Friesland niet meer zal meedingen op de regionale spoorlijnen en alleen het hoofdrailnet zou overhouden. Voor onze achterban is dit echt onverteerbaar”, aldus bestuurder Henri Janssen in een persverklaring.

Omdat de winkeltak van NS, met merken als Julia’s en Smullers, juist winstgevend is, zou die winst moeten worden geïnvesteerd in verlieslatende trajecten, schrijft FNV.

Dat NS zich wil gaan beperken tot de kerntaak, reizigersvervoer over het hoofdrailnet, is al bekend sinds de presentatie van de strategie in maart vorig jaar. Toen werd ook al bekend dat NS de exploitatie van stationswinkels en regionaal bus- en treinvervoer zou gaan afstoten. Dat is in lijn met de wens van de enig aandeelhouder, minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA). Na de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, voorjaar 2015, drong Dijsselbloem aan op een morele en strategische herbezinning bij NS.

In maart 2016 sprak zowel FNV Spoor als de centrale ondernemingsraad zich al uit tegen de verkoop van winkelformules en het niet meer meedingen naar regionale aanbestedingen. Waarom trekt de COR nu nog aan de bel? COR-voorzitter Gerald Wold geeft een dubbele verklaring. „Donderdag ontvingen wij van de directie een adviesaanvraag voor de verkoop van zeven winkelformules. De verkoop wordt nu dus concreet. Bovendien blijkt dat NS tot onze grote verbazing niet meebiedt op de treindiensten in Friesland en Groningen vanaf 2021. Zo wordt NS helemaal uitgekleed. Er blijft een klein badeendje in heel veel water over. We kunnen dan makkelijk worden overgenomen door een buitenlands spoorbedrijf.”