Nepnieuws lijkt in Nederlandse verkiezingscampagne geen rol te spelen

Het delen van nepnieuws lijkt vooralsnog bij de Nederlandse verkiezingen niet zo’n rol te spelen als vorig jaar in de VS. Dat blijkt uit een brede steekproef van NRC, dat honderd veel gedeelde politiek-maatschappelijke berichten van januari en februari onderzocht. Geen enkel bericht bleek van begin tot eind verzonnen. Een op de tien artikelen kon worden aangeduid als hooguit misleidend, omdat een nieuwsfeit werd overdreven of uit context gehaald.

Na de winst van Donald Trump bij de Amerikaanse verkiezingen wezen velen naar Facebook: massaal op het sociale netwerk gedeeld nepnieuws zou de Republikein hebben geholpen. Zo werd het (onware) bericht dat de paus Trump steunde bijna een miljoen keer gedeeld. Website BuzzFeed concludeerde na onderzoek dat nepnieuws het in de laatste drie maanden voor de stembusgang zelfs beter deed dan echt nieuws.

Facebook kondigde inmiddels maatregelen aan, waaronder samenwerking met media in verschillende landen om discutabele berichten te factchecken. Donderdag werd bekend dat het bedrijf daarvoor in Nederland gaat samenwerken met NU.nl en de Universiteit Leiden.

NRC gebruikte dezelfde software als BuzzFeed om de Nederlandse berichtgeving in verkiezingstijd in kaart te brengen. De politieke onderwerpen die in deze campagne op sociale media het gesprek bepalen, zijn vooral immigratie, de islam en Geert Wilders. Verder: uitspraken van Sylvana Simons, de trollen van Denk en Ruttes ‘normaal doen en anders ga je maar weg’.

Nepnieuws in Nederland pagina C4-5
    • Reinier Kist
    • Peter Zantingh