Bij Adidas vinden ze dat strepen alleen voor Adidas zijn

Merkenrecht

Adidas spant de ene na de andere rechtszaak aan tegen concurrenten die de Adidas-strepen zouden imiteren. Forever 21 slaat nu terug.

Foto Hannibal Hanschke/Reuters

Adidas is gehecht aan zijn drie strepen. Zo gehecht, dat ieder bedrijf dat iets met parallelle strepen doet op kleding of schoenen, een claim tegemoet kan zien.

Het Amerikaanse kledingbedrijf Forever 21 heeft genoeg van de agressieve opstelling van Adidas en heeft nu zelf een klacht ingediend bij de rechtbank van Californië.

Forever 21 is al verschillende keren door Adidas aangevallen op het gebruik van strepen op kleding, zoals een jurk met vier strepen. Directe aanleiding voor de aanklacht is een sommatie die Forever 21 op 24 februari ontving over een nieuw kleding-items met strepen, die inbreuk zouden maken op het bekende drie-strepen-design van Adidas.

Volgens Forever 21 rekt Adidas zijn juridische claim veel te ver op. Adidas valt iedereen aan die parallelle strepen op zijn kleding aanbrengt, of het er nu twee, drie of zes zijn, aldus Forever 21. Het bedrijf stelt dat veel meer kledingmerken last hebben van de opstelling van Adidas.

Met dat laatste lijkt het bedrijf een punt te hebben. Een paar maanden geleden spande Adidas tot verbazing van velen nog een procedure aan tegen FC Barcelona. De voetbalclub had in de VS een merkregistratie aangevraagd van het design van het bekende voetbalshirt, inderdaad met strepen.

Begin februari was het weer raak. Toen opende Adidas de aanval op autofabrikant Tesla, dat probeerde de E in de naam van het bedrijf, bestaande uit drie strepen, als kledingmerk te registreren.

Dagvaarding bij ‘broertje’ Puma

En op 17 februari plofte er een indrukwekkende dagvaarding op de mat bij concurrent Puma. De nieuwe voetbalschoen van Puma, voorzien van vier strepen, zou de rechten van het drie-strepen-design schenden. Adidas meent dat Puma met zijn schoen heel bewust aanhaakt bij de grote bekendheid van het Adidas-ontwerp, dat al sinds 1952 op de markt is.

Pikant detail in deze laatste kwestie is dat Adidas en Puma een gezamenlijke historie kennen: in 1920 begonnen de Duitse gebroeders Adi en Rudoplh Dassler samen een schoenenfabriek. Kort na de Tweede Wereldoorlog verslechterde de verhoudingen tussen de broers en richtte Rudolph een nieuw bedrijf op met de naam Puma. Adi ging door onder de naam Adidas.

Forever 21 vraagt nu bij de rechtbank van Californië om een verklaring van de rechter dat het bedrijf geen inbreuk maakt op de rechten van Adidas en dat het gebruik van strepen op kleding bovendien gewoon beschouwd moet worden als versiering.

    • Bas Kist