Peugeot neemt Opel over voor 2,2 miljard euro

Het Franse autoconcern heeft daarover een akkoord bereikt met General Motors, de eigenaar van de Duitse wagenfabrikant.

Peugeot. Foto Christophe Petit Tesson/EPA

PSA Groep, moederbedrijf van autofabrikant Peugeot Citroën, heeft een akkoord bereikt over de overname van het Duitse Opel en Britse Vauxhall. Het Franse concern betaalt General Motors, de Amerikaanse eigenaar van de wagenbouwers, daarvoor 2,3 miljard dollar (bijna 2,2 miljard euro), zo meldt PSA maandagochtend in een persbericht. Door de deal ontstaat het tweede grootste autoconcern van Europa, na Volkswagen.

PSA neemt de gehele Europese autotak van General Motors over. Door de samenvoeging ontstaat een bedrijf met een productiecapaciteit van vijf miljoen auto’s per jaar. Ook krijgt het concern er twaalf productielocaties bij waar ongeveer 40.000 mensen werken.

Het is nog niet bekend wat de samenvoeging voor de werkgelegenheid betekent, maar volgens PSA-topman Carlos Tavares houden de Fransen vast aan bestaande afspraken met GM. De Britse premier Theresa May waarschuwde de nieuwe eigenaar van Vauxhall maandag alvast dat de regering langlopende afspraken heeft over de productie van de auto’s in Groot-Brittannië.

Wel hoopt het bedrijf binnen tien jaar een kostenbesparing van 1,7 miljard euro te realiseren. Anderhalve week geleden liet Tavares, bij de presentatie van de jaarcijfers van PSA, weten een stevige sanering te willen doorvoeren bij Opel. “Dit bedrijf heeft hulp nodig.”

Schaalvergroting

Vorige maand werd al bekend dat Peugeot Citroën de overnamemogelijkheden onderzocht. GM had de verlieslatende Europese merken al langere tijd in de etalage staan. Eén van de belangrijkste redenen voor samenvoeging is dat met de samenvoeging een groter concern ontstaat. Schaalvergroting is onvermijdelijk in de auto-industrie, schreef NRC-correspondent Peter Vermaas eerder:

“Met de overname zou PSA een steviger positie krijgen in economisch stabiel Duitsland en, dankzij Vauxhall, in Groot-Brittannië. Nu nog leunt PSA zwaar op het onzekerder zuiden van Europa. Daarnaast wil het bedrijf groeien in Iran, China en (met de recente overname van het lokale merk Ambassador) in India.”

Lees ook: Frans PSA wil ommekeer bij Opel

Onderdeel van een mogelijke sanering zou dan ook het schrappen van gedeelde kosten kunnen zijn, onder meer door het delen van een onderstel. GM en Peugeot-Citroën zullen blijven samenwerken, meldden ze maandag. Zo wordt de C3 Picasso van Citroën nu al gebouwd in een Spaanse fabriek van GM.

Toestemming

De overname moet nog wel worden goedgekeurd door verschillende mededingingsinstanties. Die moeten onderzoeken of er na samenvoeging van de onderdelen niet een te machtig autoconcern ontstaat. Naar verwachting kan de deal voor het eind van het jaar worden afgerond.

Het samengaan van Peugeot Citroën en Opel is de tweede grote fusie in de auto-industrie de afgelopen jaren. Eerder gingen Fiat en Chrysler samen in 2014.

Enkele jaren geleden werd Peugeot nog gered door de Franse overheid en het Chinese Dongfeng als gevolg van een aantal verlieslatende jaren. De laatste tijd gaat het weer beter met het autobedrijf. Afgelopen jaar boekte PSA een winst van 2,1 miljard euro. De Franse staat is gedeeltelijk eigenaar van het concern.

    • Jorg Leijten