Recensie

Milstein imponeert met haar vertelkracht

Violiste Maria Milstein speelde vrijdag voor het eerst met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Vasily Petrenko. Dat plooide zich soepel rond Milsteins lijnen.

Het gaat Maria Milstein voor de wind. Ruim een jaar geleden sleepte de violiste van het succesvolle Van Baerle Trio nog een Edison Klassiek in de wacht met haar debuutalbum. Afgelopen vrijdag trad zij in TivoliVredenburg voor het eerst op met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Vasily Petrenko.

In het Vioolconcert van Aleksandr Glazoenov klinkt onversneden Russische lyriek naast sprookjesachtige lichtheid. Milstein imponeerde met meeslepende vertelkracht. Met haar kernachtige toon liet zij de zangerige passages gloeien, maar even gemakkelijk toverde ze sprankelende staccato’s en innige fluisterklanken uit haar instrument. In de solocadens schakelde Milstein snel tussen expressieve registers, al was het jammer dat haar spel wat stroever klonk in de meerstemmige gedeeltes.

Weelderige klank

Het RFO plooide zich soepel rond Milsteins lijnen en speelde uit volle borst in Rachmaninovs Derde Symfonie. Petrenko zette in op een weelderige klank die echter nergens zwaarlijvig werd.

De Scherzo-achtige middensectie van het tweede deel kent een virtuoze orkestratie met snelle een-tweetjes tussen de instrumentgroepen. Petrenko smeedde de gefragmenteerde partijen moeiteloos aaneen tot een kraakhelder klankmozaïek.

Skrjabins Poème de l’extase is een symfonisch essay in verzengende vervoering met immer hoger reikende melodieën en breed welvende crescendo’s. Met een bezwerende linkerhand stuwde Petrenko het RFO op tot orgastische climaxen, met wel erg dominante decibellen in het koper.

    • Joep Christenhusz