Drie verklaringen voor de beursjubel over Snap

spectaculaire start

Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, ging deze week spectaculair van start op de beurs. Beleggers zijn gek op een bedrijf dat verlies lijdt. Waarom?

Je hebt beursgangen en je hebt Beursgangen. Die van het Amerikaanse techbedrijf Snap Inc. afgelopen donderdag behoort zeker tot die laatste categorie. Snap Inc. is het bedrijf achter de populaire app Snapchat. In de eerste minuut nadat beleggers in de aandelen konden handelen, waren die alweer 40 procent meer waard geworden – zo gewild waren ze. „Spectaculair”, noemt een voormalige topbelegger het. Snap Inc. is nu 28 miljard dollar waard (27 miljard euro).

Iedereen wil erbij zijn. Grote Nederlandse beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeraars, beleggen mogelijk ook in Snap Inc., zij het indirect. Harmen Geers van APG zegt dat het pensioenfonds dit soort beleggingen „uitbesteedt” aan Amerikaanse fondsmanagers, zoals Macquarie. Dat heeft een flink belang in Snap Inc.

De intrigerende vraag is waarom iedereen Snapchat aandelen wil. Het bedrijf draait financieel – op zijn zachtst gezegd – niet lekker. Vorig jaar maakte het nog een verlies van ruim een half miljard dollar. Voorafgaand aan de beursgang kreeg het stevige kritiek van beleggers omdat alleen de oprichters stemrecht hebben. „Dat is zeker een red flag”, zegt Geers van APG, maar niet voldoende om een bedrijf uit te sluiten. „Als ze nou clusterbommen zouden maken, was het een ander verhaal.”

Drie verklaringen voor de hosannastemming rond Snapchat.

De markt

Om te beginnen: de ‘animal spirits’ regeren weer op de beurzen. Wereldwijd zit de stemming bij beleggers er goed in – ondanks toenemende politieke en economische onzekerheden (Trump, Brexit, etc.). De Dow Jones-index, een van de belangrijkste Amerikaanse beursgraadmeters, ging deze week door de 21.000 punten, het hoogste niveau ooit. Ook de Nederlandse AEX op het Damrak doet het uitstekend.

Ongetwijfeld met dank aan de enorme hoeveelheid ‘gratis’ geld die momenteel circuleert. De uitzonderlijke geldpolitiek van centrale banken, bedoeld om de economie te stimuleren, leidt tot ultralage rentes: geld lenen kost dus bijna niks. Dat de Amerikaanse centrale bank aanstalten maakt om de rente weer te gaan verhogen, deert beleggers kennelijk niet. Ze lijken er juist een extra aanmoediging in te zien. Het gaat kennelijk zó goed, dat de rente weer omhoog kan.

De hype

Snapchat mag dan geen winst maken, beleggers hopen dat dit wel gaat gebeuren. De gouden bergen aan de horizon dus. Bij hippe techbedrijven zie je dat vaker. Beleggers willen ook niet misgrijpen als er eens een groot techbedrijf met groeipotentieel naar de beurs gaat. De laatste keer was in 2014, het Chinese e-commercebedrijf Alibaba. Schaarsheid leidt tot hongerige beleggers.

Snap Inc. was ook veelvuldig in de pers. „Zo creëer je een hype”, zegt een zakenbankier die niet betrokken was bij de beursgang en anoniem wil blijven.

Wat opviel tijdens de eerste handelsdag was verder dat er maar weinig aandelen van eigenaar wisselden. Om de kruimels werd vervolgens gevochten.

Het spel

Een koerssprong van 44 procent op de eerste handelsdag is zo groot dat al gauw de indruk ontstaat dat bankiers het aandeel schromelijk hebben onderschat. Maar dat is schijn, zegt Menno de Jager, oud-zakenbankier van ABN Amro. Volgens hem wordt de hype heel bewust gecreëerd. „Zakenbankiers werken al maanden aan deze beursgang”, zegt De Jager. „De toekomst van Snap mag onzeker zijn, je kunt de belangstelling onder beleggers goed inschatten.”

De truc is simpel: houd de introductiekoers – de prijs waartegen grote beleggers van tevoren aandelen kunnen bestellen – laag. Beleggers zullen zich verdringen om de stukken te bemachtigen. Ze krijgen vervolgens slechts een kleine pluk van hun bestelling, er is immers nooit genoeg om de honger van beleggers te stillen. Schaarste dus, die ertoe leidt dat er nog massa’s orders wachten als de handel in het aandeel begint. Het gevolg: de koers schiet omhoog.

Het is een beproefd recept. Zakenkrant The Wall Street Journal berekende dat vier op de vijf tech-beursdebutanten op de eerste handelsdag sterk stijgt – gemiddeld 34 procent.

Vraag blijft: zijn Snap-oprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy nu furieus dat ze op advies van de banken hun aandelen zo goedkoop hebben verkocht? Waarschijnlijk niet. Ze hebben maar een klein percentage van hun stukken van de hand gedaan en profiteren daarom net zo goed van de hype rond het aandeel.

En ook als ze zich wel wat tekort voelen gedaan, liggen bankiers daar niet wakker van, denkt De Jager. „Snapchat zien ze een paar jaar niet meer. Beleggers zorgen met hun orders voor de constante commissiestroom van zakenbanken.”

    • Chris Hensen
    • Joris Kooiman