TMG-manager spreekt voorkeur uit voor Talpa

Het toont hoe groot de verdeeldheid is binnen TMG in de biedingsstrijd tussen Talpa en het Mediahuis.

Foto Remko de Waal / ANP

Harry de Wit, directeur Landelijke Media van de Telegraaf Media Groep (TMG), laat in een interview met Het Financieele Dagblad vrijdagavond weten een sterke voorkeur te hebben voor Talpa Holding in plaats van het Belgische Mediahuis in de biedingsstrijd om TMG.

Het is voor het eerst dat een belangrijke commercieel manager zich openlijk roert in de strijd. Het toont hoe groot de verdeeldheid binnen TMG is, terwijl de top van TMG al heeft laten weten voor het Mediahuis te willen kiezen.

De afgelopen twee maanden strijden het Mediahuis, eigenaar van NRC Media en De Limburger, en Talpa Holding, het bedrijf van John de Mol, om de overname van TMG. De Raad van Commissarissen en de grootaandeelhouder, de familie Van Puijenbroek, hebben een duidelijk voorkeur voor het Mediahuis, al biedt Talpa meer. Maar binnen TMG heerst verdeeldheid.

Lees ook: Het gevecht om de Telegraaf wordt grimmig

In het interview zegt De Wit te spreken namens een groep van dertig commercieel managers. Zij zitten direct onder de Raad van Bestuur en hebben dus een belangrijke positie binnen TMG. “Talpa is een partij die voor TMG iets toevoegt aan de toekomst, niet een partij die iets toevoegt aan het verleden”, zegt hij in het interview.

De keuze heeft grote gevolgen voor TMG omdat beide partijen een andere strategie voor ogen hebben. De Mol wil juist veel interactie tussen de krant, online, tv en radio terwijl het Mediahuis juist de geschreven journalistiek centraal wil stellen.

De Wit mengt zich op een cruciaal moment in de biedingsstrijd. Woensdag 8 maart moet het Mediahuis een definitief bod doen en dit toelichten bij de AFM.

Strijd

Het Mediahuis liet in december weten een bod te doen op TMG. Half januari overtroefde Talpa Holding het Mediahuis met een hoger bod.

De Brabantse familie Van Puijenbroek, al decennia grootaandeelhouder van TMG, heeft desondanks een duidelijke voorkeur voor het Mediahuis. Woensdag liet de familie weten “definitief” voor het Mediahuis te hebben gekozen, al biedt John de Mol meer geld. Talpa biedt 6,35 euro per aandeel, het Mediahuis 5,90 euro.

Lees ook: Hoe kan het hoogste bod op De Telegraaf toch verliezen?

Ook de Raad van Commisarissen staat achter de keuze voor het Mediahuis en liet dinsdag weten in “exclusieve onderhandeling” te zijn met het Mediahuis.

Talpa was hier niet over te spreken omdat TMG een beursgenoteerd bedrijf is, en dus de plicht heeft om een serieus bod te bestuderen.

    • Belia Heilbron