16 februari: Frederic Gagey, CFO Air France-KLM, Pieter Elbers, CEO van KLM, en Jean-Marc Janaillac, CEO van Air France-KLM, en Franck Terner, CEO van Air France (van links naar rechts) tijdens de persconferentie van de jaarcijfers 2016 van Air France-KLM

Foto ANP

President-commissaris KLM: ‘verdrietig’ dat er gelekt is over loonsverhoging topman Elbers

Interview Hans Smits Dat er informatie is gelekt uit de raad van commissarissen van Air France-KLM, zegt veel over de nog altijd moeizame verhoudingen tussen de twee maatschappijen binnen de holding.

“Ik ben er verdrietig over.” Hans Smits, voorzitter van de raad van commissarissen van KLM, reageert met gevoel voor understatement op het uitlekken van gevoelige informatie. Vanochtend berichtte de Franse zakenkrant La Tribune over ruzie binnen de raad van commissarissen van Air France-KLM.

Inzet is een salarisverhoging voor KLM-topman Pieter Elbers. De Franse commissarissen weigerden in te stemmen met een door KLM voorgestelde verhoging van 450.000 naar 500.000 euro als vast salaris, exclusief variabele beloning. Het werd 475.000 euro, hetzelfde salaris als Elbers’ voorganger Camiel Eurlings.

Naast de kwestie zelf is men aan Nederlandse kant ontstemd over het feit dat de interne discussie naar La Tribune is gelekt. De Fransen willen laten zien dat de directiesalarissen niet alleen in Frankrijk omhoog gaan, denkt men bij KLM. Bij Air France is veel ophef, inclusief een dreigende staking, vanwege een salarisverhoging van 17 procent voor veertien directeuren. Bij Elbers gaat het om een verhoging van vijf procent.

Dat de informatie is gelekt, zegt veel over de nog altijd moeizame verhoudingen tussen de twee maatschappijen binnen de holding Air France-KLM. Dat KLM in 2016 veel beter heeft gepresteerd dan Air France zorgt voor Franse onvrede. Andersom verwijten KLM-werknemers Air France geen noodzakelijke kostenbesparingen door te voeren. Dat Elbers door de commissarissen van Air France-KLM wordt verweten meer oog te hebben voor KLM dan voor de groep, zal door KLM’ers met instemming worden begroet.

Wat vindt u er van dat informatie uit een vergadering van de raad van commissarissen is gelekt?

Ik vind het betreurenswaardig dat er gelekt is. Althans: dat dit nu naar buiten is gekomen. Eind maart gaan de stukken voor de aandeelhoudersvergadering in april de deur uit. Dit is veel te vroeg.

Betreurenswaardig klinkt wel heel mild. Bent u niet woedend?

Laat ik zeggen: ik ben er verdrietig over. Het hoort niet, het mag niet, het kan niet. Ik heb Jean-Marc Janaillac (voorzitter van de raad van commissarissen en topman van Air France-KLM, red.) nog niet gesproken, maar ik weet zeker dat hij duidelijk zal maken in de raad dat hij hier niet van gediend is en dat dit nooit meer mag gebeuren.

Lees ook: Relatieproblemen verstieren resultaten Air France-KLM

U wilde het vaste salaris van Elbers verhogen van 450.000 naar 500.000 euro. Het werd 475.000 euro. Zette u te hoog in om bij uw streefbedrag uit te komen?

Nee, zo is het niet. De salarissen van de KLM-directie liggen laag in vergelijking met de markt. Voorgangers van Elbers verdienden veel meer. Die vijf ton is gerechtvaardigd, maar na discussie kwamen we lager uit. Natuurlijk moeten we ook voorzichtig opereren, gezien de bezuinigingen waar KLM mee te maken heeft. Ik ben tevreden met 475.000 euro, dat is prima. Het is hetzelfde salaris als Camiel Eurlings, Elbers had daaar vanaf zijn aantreden in oktober 2014 eigenlijk al recht op.”

Naast het vaste salaris geldt een variable beloning, deels bepaald door de financiële prestaties in het voorgaande jaar. Gaat die bonus omhoog?

“Het bedrag valt voor 2016 hoger uit omdat KLM heel goed heeft gepresteerd. Maar de criteria zijn ongewijzigd, feitelijk verandert daar niets. Het bedrag voor de variabele beloning heb ik niet paraat.”

Kunt u zich voorstellen dat werknemers, die harder moeten werken voor hetzelfde loon, moeite hebben met zo’n verhoging?

“Bedenk dat we nu voor het eerst een forse winstdelingregeling toepassen. Dat gaat om 93 miljoen euro voor 2016, dan heb je het over duzienden euro’s per werknemer. Het gaat niet om 500 euro. Dat vinden we heel goed, en we horen dat werknemers er heel happy mee zijn.”

Terug naar de verhoudingen binnen Air France-KLM. Is deze kwestie het bewijs dat de relatie er slecht voor staat?

“Juist om dat te voorkomen, relativeer ik deze kwestie. Het lekken is niet goed te praten, maar ik wil het ook niet zwaarder aanzetten dan nodig. Er zijn genoeg uitdagingen buiten Air France-KLM, met alle concurrentie. Laten we ons daar op richten. Ik heb het vaker gezegd: de oorlog is buiten, niet binnen.”

    • Mark Duursma