De opmars van Mediahuis

Mediahuis wil de Telegraaf Media Groep (TMG) overnemen. Daarmee zet de Vlaamse uitgeverij de derde grote stap in Nederland – na de overnames van Media Groep Limburg en NRC Media. De opmars van Mediahuis in Nederland.

De Vlaamse uitgevers Corelio en Concentra kondigen in juni 2013 een grote fusie van hun dagbladen aan. Corelio geeft onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad uit. Concentra is uitgever van onder meer De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Corelio en Concetra noemen hun krantenuitgever Mediahuis. In november 2013 blijkt dat de fusie meer dan tweehonderd voltijdsbanen kost.

Naar Nederland

In 2014 maakt Mediahuis de stap naar Nederland. Het concern volgt zo het voorbeeld van zijn grote concurrent de Persgroep. Begin september 2014 publiceerde NRC een dubbelportret van de twee Vlamingen die de dienst zouden gaan uitmaken op de Nederlandse dagbladmarkt: Thomas Leysen, de grote man achter Corelio en Mediahuis, en Christian Van Thillo van de Persgroep.

Half september 2014 komen de Limburgse regionale kranten definitief in handen van Mediahuis. Daarbij gaat het om zustertitels De Limburger en Het Limburgs Dagblad.

NRC

Eind december wordt duidelijk dat Mediahuis ook NRC Media, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad en nrc.next, gaat kopen. Wie zijn de Belgen die NRC willen kopen?.

En zo beheersen de Vlaamse uitgevers een groot deel van de Nederlandse dagbladwereld. Wat is het geheim van de Vlaamse uitgevers? (16 december 2014).

Tot vorig jaar hielden Corelio en Concentra hun andere activiteiten, zoals belangen in tv-zenders en online rubrieksadvertenties, buiten Mediahuis. Topman Gert Ysebaert legde in oktober 2016 uit waarom hij nu toch al zijn bezittingen onder één dak wil brengen.

Telegraaf

En toen zette Mediahuis in december 2016 een nieuwe stap. Ysebaert c.s. willen De Telegraaf kopen. Mediahuis wil zijn positie versterken om, aldus Ysebaert, een ferme basis te hebben voor het verzorgen van kwaliteitsjournalistiek - in print en online.

Een maand later mengt Talpa zich in de strijd om TMG. Media-ondernemer John de Mol overtreft het bod van Mediahuis. Een overnamestrijd ontbrandt die met de maanden grimmiger wordt. Wat wil John de Mol met De Telegraaf?

Die biedingenstrijd is ongekend voor het Telegraaf-concern. TMG nam juist zelf altijd andere bedrijven over - denk aan regionale kranten en Hyves - en wordt nu van de jager de prooi.

Mediahuis meldt in februari dat het bedrijf meer winst heeft geboekt in 2016. De omzet bleef nagenoeg gelijk. De winst is vooral gestegen door kostenbesparing van de uitgeverij van onder andere NRC Handelsblad.

In januari, februari en maart 2017 verzekeren Mediahuis en VP Exploitatie, de investeringsmaatschappij van TMG’s grootaandeelhouder de familie Van Puijenbroek, zich van de steun van een aantal aandeelhouders. Talpa biedt meer geld, maar de vraag blijft: hoe kan het hoogste bod op De Telegraaf toch verliezen? Twee rivalen zijn al maanden verwikkeld in een biedingsstrijd om De Telegraaf. Wie staat op winst, Talpa of Mediahuis?

    • Jan Benjamin