Verkoop onderdelen drukt winst van Ahold Delhaize

Kwartaalcijfers

De winst komt uit op bijna 1,1 miljard euro, zo maakte het bedrijf, dat in Nederland Albert Heijn bezit, bekend. Beleggers zijn enthousiast.

De winst van Ahold Delhaize is in 2016 met ongeveer 10 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft vooral te maken met de gedwongen verkoop van enkele bedrijfsonderdelen vanwege de fusie tussen Ahold en Delhaize, die in de zomer van 2016 werd afgerond. Het bedrijf moet in totaal 81 winkels verkopen in de VS om de mededingingsautoriteiten tevreden te stellen.

Beleggers reageerden enthousiast op de resultaten. Het aandeel van het supermarktconcern won woensdag ongeveer 3,5 procent op het Damrak.

In totaal komt de winst uit op bijna 1,1 miljard euro, zo meldde het bedrijf, dat in Nederland onder meer Albert Heijn en bol.com bezit, woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Eerder werd al bekend dat Ahold Delhaize de omzet met 2,4 procent zag stijgen naar 62,3 miljard euro.

De cijfers die het bedrijf publiceerde zijn gecorrigeerd voor het feit dat de fusie pas plaatsvond in juli 2016. Om de resultaten te kunnen vergelijken wordt gedaan alsof Ahold en Delhaize aan het begin van 2015 zijn gefuseerd.

In het vierde kwartaal, het eerste volledige kwartaal na de fusie, werd een omzet behaald van 15,5 miljard euro. Dat is vergeleken bij het samengestelde resultaat van een jaar eerder en gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en verschillen in verkoopdagen 2,8 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

De omzet van Ahold Delhaize komt voor meer dan de helft uit de VS. De prijzen dalen daar flink vanwege toenemende concurrentiestrijd tussen supermarkten. In de resultaten vallen de gevolgen mee. De Amerikaanse tak van Ahold en de Amerikaanse tak van Delhaize haalden een verkoopgroei van tussen de 2 en 3 procent.

Ook in Nederland zag het concern zijn omzet groeien in 2016, met ruim 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij nam het marktaandeel toe, zij het slechts met 0,2 procentpunt tot ruim eenderde van de markt. Vooral online ging het hard. Bol.com. en ah.nl zagen de verkopen in het vierde kwartaal van vorig jaar met 30 procent toenemen ten opzichte van een jaar eerder. Ahold Delhaize heeft zichzelf ten doel gesteld de onlineomzet te verdubbelen in de periode tot 2020.

Volgens het concern verloopt de integratie van de twee bedrijven voorspoedig. Het bevestigde daarom de prognose voor dit jaar, waarin het verwacht zo’n 220 miljoen euro te besparen door efficiëntievoordelen als gevolg van de fusie. Ahold Delhaize keert een dividend uit van 0,57 euro.