Geestige horrorfilm is nu al een Oscar-kansmaker

Inside Hollywood De geestige horrorfilm Get Out over raciale vooroordelen is nu al een kanshebber voor de Oscars van 2018, schrijft columnist Diederik van Hoogstraten.

Daniel Kaluuya in Get Out. Foto Universal Pictures via AP

Toegegeven, de week na de Oscars is erg vroeg om aan de volgende Oscars te denken. Veel films die in 2018 zullen meedingen, zijn nog niet eens af. Maar vlak na het festijn van zondag - dat we ons zullen herinneren om De Blunder, maar ook om de diversiteit - tip ik alvast Get Out. Een geestige, maatschappijkritische psycho-horrorfilm over racisme. Dat klinkt misschien vreemd, maar het regiedebuut van komiek Jordan Peele is er één om in de gaten te houden.

Lees ook: Meest diverse en politiek beladen Oscars tot nu toe

De goedmoedige zwarte hoofdpersoon Chris heeft een witte vriendin Rose, die hem wil voorstellen aan haar ouders. Ongerust vraagt Chris of ze wel beseffen dat hij zwart is. Nee, maar ze zijn zó links en correct, bezweert Rose, dat ze zo een derde keer voor Obama zouden hebben gestemd.

Wat volgt is een weekend vol heftige verrassingen en weerzinwekkende waarheden. “Een mengsel van Guess Who’s Coming to Dinner en The Stepford Wives”, schreef Vulture. “Maar leuker en informatiever.” Een onmiddellijke klassieker, vond meer dan één criticus. De illusie van een post-raciaal Amerika, als iemand er nog in zou geloven, gaat in deze satirische thriller aan diggelen: het geweld tegen Chris is puur raciaal van aard.

De trailer van Get Out.

“Ik wilde een horrorfilm maken voor iedereen, maar vooral voor het zwarte publiek, altijd trouwe horrorfans”, zei Peele in een recent interview. “We zien films en schreeuwen in het donker ‘get out’ tegen het scherm, zonder dat we er iets aan kunnen doen. Het is symbolisch.”

Op de recensiewebsite Rotten Tomatoes krijgt Get Out van critici en het publiek een positieve waardering van 99 procent: ongelooflijk hoog. Tijdens het openingsweekend van de film werd meer dan dertig miljoen dollar verdiend op een budget van krap vijf miljoen. In de bioscoop waar ik Get Out zag met zwarte tieners, witte stelletjes en een groep Japanse toeristen werd collectief gegild, gelachen en genoten.

In de diversiteitsdiscussie die in Hollywood woedt, is representation het kernbegrip. Zijn minderheden (en vrouwen) terug te zien in films? Het antwoord is vaak nee, sinds deze Oscars soms ook ja. Wat we nog niet kenden is een raciale horrorfilm met een pikante saus van Afro-Amerikaanse humor in de stijl van de uiterst succesvolle - buiten de VS nauwelijks bekende - filmmaker Tyler Perry.

Horror doet het zelden goed bij de Oscars, op de eerste lijstjes met favorieten komt de film niet eens voor. Toch, in Hollywood is Get Out op dit moment de talk of the town. Hou deze beklemmende film in de gaten wanneer de geruchten over nominaties op gang komen.

    • Diederik van Hoogstraten