FrieslandCampina boekt winst in 2016 ondanks melkoverschot

De zuivelcoöperatie had in de eerste helft van het jaar te maken met een melkoverproductie onder leden. Goede resultaten in Azië zorgen echter voor winst.

Een meelkveehouderij in Doorwerth. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft in 2016, ondanks negatieve effecten van de afschaffing van het melkquotum, een forse nettowinst geboekt. Dat is vooral te danken aan goede resultaten in Azië, waar meer producten werden verkocht, en kostenbesparingen. Het bedrijf kwam daardoor uit op een winst van 362 miljoen euro, zo bleek donderdag bij presentatie van de jaarcijfers.

De afschaffing van het melkquotum leidde in de eerste helft van 2016 tot flinke druk op die markt. Melkveehouders gingen fors meer melk produceren, wat de marktprijs onder druk zette en waardoor producten hoofdzakelijk onder de kostprijs konden worden verkocht. In totaal produceerden zij 7 procent meer melk, terwijl de melkprijs 6,9 procent daalde mnaar 32,26 euro per 100 kilo.

De zuivelcoöperatie maakte in september bekend de leden te gaan betalen om minder melk te produceren, om zo de hoeveelheid koeienmest - en daarmee fosfaat - te verminderen.

In de tweede helft van 2016 herstelde de melkprijs ietwat doordat er in verschillende Europese landen minder werd geproduceerd. Bovendien werd er meer aan verwerkte zuivel - onder meer boter en kaas - verkocht. De omzet van de zuivelcoöperatie daalde over heel 2016 wel licht. Het bedrijf wijt dit aan negatieve valutaeffecten.

Tubulent jaar

Topman Roelof Joosten spreekt in een toelichting over een “turbulent jaar”. Met name de onstabiele situatie verschillende landen in het Midden-Oosten draagt bij aan een onzeker investeringsklimaat. Daar komt ook nog eens het toegenomen wereldwijde protectionisme bij, stelt Joosten:

“Veel landen proberen hun eigen industrie te beschermen tegen internationale competitie. Het ondermijnen van vrijhandel is een onwenselijke ontwikkeling voor FrieslandCampina.”

Het zuivelbedrijf verwacht dat de omzet in 2017 wel weer zal toenemen, als gevolg van buitenlandse overnames. Bovendien heeft het bedrijf sap- en limonadedochter Riedel, eigenaar van bekende merken als Appelsientje, CoolBest en Extran, in de etalage gezet. FrieslandCampina wil zich richten op de productie van zuivel, zo maakte het dinsdag bekend.

    • Jorg Leijten