Talpa verhoogt bod op TMG naar 6,35 euro per aandeel

Het hoopt een multimediabedrijf te creëren dat een breed palet aan advertentiemogelijkheden biedt.

Het hoofdkantoor en drukkerij van Telegraaf Media Groep (TMG) aan de Basisweg in Amsterdam. Foto Jeroen Jumelet / ANP

Talpa verhoogt haar bod om mediaconcern TMG over te nemen naar 6,35 euro per aandeel. Dat maakte het bedrijf van John de Mol woensdagochtend bekend via een persbericht. Talpa kondigde medio januari aan dat het interesse heeft in TMG. Het nieuwe bod is 8 procent hoger dan het bod van 5,90 euro per aandeel van het Vlaamse Mediahuis en VP Exploitatie.

VP Exploitatie is de investeringsmaatschappij van de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek en is met 41,3 procent grootaandeelhouder van TMG. Doordat Mediahuis al ruim 17 procent van de aandelen in TMG heeft verworven, bezit het consortium van de twee bedrijven dus zo’n 60 procent van de aandelen. Het kwam in de overnamestrijd rondom TMG onlangs langszij door het vorige bod van Talpa te evenaren.

Talpa heeft momenteel een belang van zo’n 20 procent in TMG. Het aandeel TMG sloot dinsdag op 5,92 euro.

Nieuwe bod Talpa ‘niet realistisch

Mediahuis noemt de nieuwe prijs van Talpa in een reactie “niet realistisch”.

“Elk bod van Talpa is kansloos, omdat het geen meerderheid kan halen. Een bod van Mediahuis en VP Exploitatie is het enige bod met zekerheid op succesvolle afronding.”

Guus van Puijenbroek van VP Exploitatie geeft namelijk in hetzelfde persbericht aan:

“Wij hebben Talpa in een persoonlijk gesprek aangegeven dat onze keuze voor de combinatie TMGMediahuis definitief is. Dat betekent dat onze aandelen nergens anders naartoe gaan dan naar die combinatie, omdat deze de meest overtuigende strategie heeft en een veilige haven voor de onderneming biedt.”

Wel geven Mediahuis en VP Exploitatie open te staan voor een samenwerking met Talpa.

‘TMG zal eigen identiteit behouden’

TMG, onder meer uitgever van de krant De Telegraaf, zal zijn eigen identiteit behouden binnen Talpa, stelt het persbericht van De Mols investeringsbedrijf. TMG zal blijven beschikken over een eigen directie en onafhankelijke redactieraden. Talpa schrijft:

“Talpa wil samen met TMG een Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf creëren met sterke posities in print, radio, televisie en online om consumenten in Nederland 24/7 te voorzien van content.”

Het boekenonderzoek door Talpa is inmiddels afgerond en er zijn gesprekken gevoerd met de raad van commissarissen en raad van bestuur van TMG.

Breed palet aan advertentiemogelijkheden

NRC-redacteur Reinier Kist schreef een week geleden al dat Talpa serieus is in zijn poging TMG over te nemen. Hij stelde toen:

“Op de plek waar nu De Telegraaf zit wil hij [John de Mol] ook radio en tv gaan maken. En zo vaak komt de kans om een omvangrijk krantenbedrijf te kopen niet voorbij. [...] De Mols gedroomde mediaconglomeraat is niet alleen “te gek” voor hem, maar ook voor de adverteerders die hij in groten getale aan zich zal binden. De te vormen onderneming bereikt via tv, internet, radio en gedrukte media een massapubliek. Dat betekent dat het een voor Nederlandse begrippen ongekend breed palet aan advertentiemogelijkheden kan aanbieden. Zo’n sterke speler zal zelfs een stapje voor hebben op advertentiereuzen Facebook en Google, die wel zo’n 80 procent van de advertentie-euro’s op internet wegkapen, maar geen activiteiten in print, radio en lineaire tv hebben.”

Lees ook: Wat wil John de Mol met De Telegraaf?
    • Niels Posthumus