Strijd om Telegraaf-concern verhardt na verhoging bod De Mol

Overname TMG

John de Mol verhoogt opnieuw zijn bod op de TMG. Mediahuis gelooft er niet in. Grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek ook niet.

Het hoofdkantoor van TMG in Amsterdam.

De biedingsstrijd om mediabedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) loopt hoog op. Woensdagochtend heeft Talpa, het bedrijf van John de Mol, een verhoogd bod gedaan op TMG, van 6,35 euro per aandeel. Dat is hoger dan het bod van de concurrent: het Belgische Mediahuis, dat TMG ook wil hebben.

De onderlinge sfeer is deze week flink verslechterd, zo blijkt uit Talpa’s persbericht. De raad van commissarissen van TMG heeft Talpa dinsdag laten weten in „exclusieve onderhandeling” te treden met Mediahuis, zo meldt het persbericht, en die met Talpa „op te schorten”. „Onbegrijpelijk”, vindt het bedrijf van De Mol, zeker omdat TMG wíst dat Talpa op het punt stond met een hoger bod te komen.

Een woordvoerder van TMG wil de lezing van Talpa niet bevestigen of ontkennen. Hij zegt enkel: „We hebben het persbericht van Talpa ter kennisgeving aangenomen.”

Mediahuis reageerde woensdagochtend wel direct met een eigen persbericht, waarin het stelt dat het bod van Talpa „niet realistisch” is. Mediahuis, onder meer eigenaar van NRC Media, heeft half december een bod gedaan op TMG, van 5,25 euro per aandeel. De grootste aandeelhouder met ruim 40 procent van de aandelen, de Brabantse familie Van Puijenbroek, had zich ook aangesloten bij het bod van Mediahuis.

Lees ook: TMG: ooit de jager, nu de prooi

In januari meldde Talpa, eigenaar van 20 procent van de aandelen TMG, zich echter met een concurrerend bod, van 5,90 euro. Daarna verhoogde Mediahuis zijn bod ook naar 5,90 euro. Nu heeft Talpa het bedrag dus nog verder verhoogd.

Volgens Talpa is het eigen bod „superieur” aan dat van Mediahuis, zo schrijft het in het persbericht. Niet alleen vanwege de hogere prijs. Zo heeft Talpa geen plannen voor „significante besparingen en afvloeiing van werknemers, anders dan wat reeds besloten en aangekondigd is door TMG”. Op Oudejaarsdag kondigde TMG (1.770 werknemers) een ontslagronde aan bij de regionale kranten.

Ook zal een overname door Talpa leiden tot „een onafhankelijk Nederlands multimediaal bedrijf”. Daarmee speelt De Mol in op de nationalistische gevoelens die opleefden bij de dreigende overnames van PostNL en Unilever. Met een overname door Mediahuis wordt TMG Belgisch.

Mediahuis stelt echter dat elk bod van Talpa, „kansloos is, omdat het geen meerderheid kan halen”. Mediahuis en de familie Van Puijenbroek, die de bedrijfsnaam VP Exploitatie voert, heeft namelijk al een meerderheid van de aandelen in handen: 59 procent. Mediahuis heeft inmiddels ook de aandelen van Delta Lloyd en Navitas verworven.

De familie is niet van plan van gedachten te veranderen en zich bij Talpa aan te sluiten. „Meer geld bieden is zinloos”, verklaart Guus van Puijenbroek in het persbericht, „want Talpa zal er geen meerderheid mee krijgen en dat weten ze”.

Beleggers lijken echter niet zo overtuigd van de zinloosheid van Talpa’s bod: het aandeel TMG steeg in de ochtendhandel met zo’n 5 procent, naar 6,20 euro.

    • Teri van der Heijden