Verkoop onderdelen bij fusie drukt winst Ahold Delhaize

Eerder werd al bekend dat de omzet wel steeg. In juli 2016 gingen Ahold en Delhaize samen.

Foto Lex van Lieshout/ANP

De winst van Ahold Delhaize is in 2016 met ongeveer 10 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft vooral te maken met de gedwongen verkoop van enkele bedrijfsonderdelen vanwege de fusie tussen Ahold en Delhaize die in 2016 werd afgerond.

In totaal komt de winst uit op bijna 1,1 miljard euro, zo maakte het bedrijf, dat in Nederland onder meer Albert Heijn en bol.com bezit, woensdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Eerder werd al bekend dat Ahold Delhaize de omzet met 2,4 procent zag stijgen naar 62,3 miljard euro.

De cijfers die het bedrijf publiceerde zijn gecorrigeerd voor het feit dat de fusie pas plaatsvond in juli 2016. Om de resultaten te kunnen vergelijken wordt gedaan alsof Ahold en Delhaize aan het begin van 2015 zijn gefuseerd.

Prijzenoorlog VS

In het vierde kwartaal, het eerste volledige kwartaal na de fusie, werd een omzet gedraaid van 15,5 miljard euro. Dat is vergeleken bij het fictieve resultaat van een jaar eerder een procent minder. De winst daalde van 366 naar 158 miljoen.

De omzet van Ahold Delhaize komt voor bijna tweederde uit de VS. De prijzen dalen daar flink vanwege een toenemende concurrentieslag tussen supermarkten. In de resultaten vallen de gevolgen mee. De Amerikaanse tak van Ahold en de Amerikaanse tak van Delhaize haalden een verkoopgroei van tussen de 2 en 3 procent.

    • Joram Bolle