Recensie

Zinderende, als oratoria vermomde opera

Bijbelse drama’s op muziek kennen we tegenwoordig vooral in het Duits van Bach en in het Engels van tijdgenoot Händel. Maar de Italiaanse oratoria van rondom 1700 zijn nog goeddeels onontgonnen gebied. In steden als Napels, Bologna en Rome smokkelden componisten voor het eerst opera binnen in kerkelijke muziek, mede vanwege een pauselijke ban op het theater. Daar was muziek - vond het Vaticaan - geen specie tussen de stenen van het geloof, maar een opmaat tot zonde. Het dwong operacomponisten tot oratoria, tot Bijbelse thema’s. Maar hun bloed kroop waar het niet gaan kon.

De ‘heilige duetten’ op het nieuwe album van sopraan Nuria Rial, countertenor Valer Sabadus en het Kammerorchester Basel zijn opera in disguise. De stukken hebben geen enkele band met de abstracte liturgie over vlees en bloed, maar ze zinderen van lichamelijk verlangen en sensualiteit. Zangers en orkest laten dat onderliggende vuur prachtig muzikaal gloeien.