Veel aandacht voor diversiteit bij Oscars

oscars

Het zat eraan te komen: arthousedrama Moonlight verdrong musical La La Land als favoriet en won de Oscar voor Beste Film.

‘Zelfs in mijn dromen heb ik me dit niet voorgesteld”, zei Barry Jenkins, regisseur van Moonlight die de Oscar voor Beste Film won. „Maar dit is geen droom. Dit is echt. Oh my goodness.

Moonlight vertelt in drie episodes het levensverhaal van een arme, zwarte, homoseksuele jongen in Miami. Nooit eerder won een film met een van de laagste budgetten van Hollywood de belangrijkste filmprijs. En de Oscar was geen incident: Moonlight kreeg eerder ook de Golden Globe voor beste drama en tal van andere onderscheidingen.

In Hollywood heerste de afgelopen weken al het gevoel dat dit er aan zat te komen. De feel goodmusical La La Land, met veertien Oscarnominaties in cijfers de grote favoriet, daalde in populariteit, Moonlight leek met acht nominaties voor onder meer beste film, regie en scenario, de lieveling onder Academy-stemmers en recensenten. Uiteindelijk kreeg La La Land zes Oscars, onder meer die voor beste actrice (Emma Stone).

Maar Moonlight haalde ook drie belangrijke Oscars binnen, behalve die voor beste film ook die voor beste bijrol (Mahershala Ali) en ‘Beste Bewerkte Scenario’.

Divers gezelschap

Na de ‘Oscars So White’-controverse van vorig jaar was deze keer een uitgesproken divers gezelschap acteurs en filmmakers genomineerd. De eerste Oscar van de avond ging naar een zwarte moslim: Mahershala Ali kreeg de prijs voor zijn bijrol in Moonlight. En ook de prijs voor beste vrouwelijke bijrol ging naar een zwarte actrice: Viola Davis in Fences. De Oscar voor beste documentaire ging naar O.J.: Made in America, een film over kleur en raciale spanning. Zootropolis, een saga over de waarde van diversiteit, kreeg de prijs voor beste tekenfilm.

De verwachting was dat de avond in het Dolby Theatre in politiek theater zou vervallen, als reactie op het aantreden van president Trump. Maar politiek commentaar in de speeches was relatief schaars. Ook host Jimmy Kimmel, een populaire tv-presentator en komiek, hield zijn toon licht en geestig, al verwees hij wel al met een van zijn eerste grappen naar president Trump. „De Oscars worden wereldwijd gevolgd in meer dan 225 landen die ons nu haten.” (...) „Ik wil president Trump bedanken. Ik bedoel, weet je nog toen de Oscars vorig jaar racistisch gevonden werden? Dat is wel voorbij.” Later twitterde hij tevergeefs live naar Trump om een reactie los te maken: ‘Hey Donald, u up?’

De reacties op Kimmels stijl waren lovend, ook op Twitter: “@JimmyKimmel, je hebt deze job voor het leven”, schreef Ellen DeGeneres, die de Oscars eerder presenteerde.

Zeer politiek geladen was wel het statement van een afwezige winnaar. De Iraanse film The Salesman won de prijs voor beste buitenlandse film. Regisseur Asghar Farhadi was uit protest afwezig en sprak zich via een verklaring uit tegen het – gesneuvelde – decreet van Trump om bezoekers uit zeven moslimlanden tijdelijk te weren. „Het schept angst als je de wereld verdeelt in de VS en ‘onze vijanden’”, liet de regisseur weten. Dat is „een misleidende rechtvaardiging voor agressie en oorlog.”

De rehabilitatie van Mel Gibson ging zondag door in Hollywood. Na een jaren lange pariastatus vanwege alcoholmisbruik en ander wangedrag is Gibson weer in de armen gesloten met zijn oorlogsepos Hacksaw Ridge, dat twee Oscars kreeg.