Sonja Bakker-kind

Wat eten we?

Op bol.com wordt ze nog steeds omschreven als de „dieetsensatie uit Noord-Holland”, maar iets meer dan tien jaar geleden was Sonja Bakker pas echt sensationeel. Bereik je ideale gewicht!, haar eerste boek met weekmenu’s, afvaladviezen en „verhalen uit de praktijk” werd in 2006 ruim 600.000 keer verkocht. Nederland zou dat jaar heel wat kilo’s lichter geworden zijn. In theorie dan, de praktijk is nooit onderzocht.

Bij ons thuis lag het boek ook in het keukenraam. Voor mij en mijn twee zusjes, ik was toen 13 jaar, was er een kinderboek: Bereik je ideale gewicht voor kinderen en tieners!. Niet omdat we dik waren, maar omdat er nou eenmaal altijd wat vanaf kan.

Het menu bestond uit tartaar in plaats van gehakt, Snack a Jacks-rijstwafels, yoghurt van Optimel, Cup-a-Soup, Japanse mix zonder nootjes , twee van de drie Sultana’s uit een pakje (voor meisjes, jongens mochten ze wel alle drie) en: eierkoeken, soms met ‘een toefje slankroom’ – de magere versie van slagroom die nu niet meer te koop blijkt.

Door de merken die Sonja voorschreef, kon je zelfs aan de inhoud van winkelmandjes zien wie haar weekmenu’s volgden. Het kwam merken niet slecht uit om in haar boek te worden genoemd, bleek uit supermarktonderzoek van marktonderzoeker IRI Nederland. Zo zou de omzet van vruchtensap van Coolbest, Optimel-drink en kaas van Milner in 2007 ‘flink’ zijn toegenomen.

Niet alleen daarom – wat deden al die dure merkproducten in het boek? – was Sonja omstreden. Het voedingscentrum schrijft dat de menu’s geen gezond eetpatroon voor kinderen vormen. „Ze bevatten veel te weinig brood, weinig groente en veel melk(producten).”

Bovendien twijfelde het Voedingscentrum of het boek wel genoeg inzicht geeft „om het eetpatroon structureel aan te passen en zo het risico op terugval te verkleinen.” Want wat we over afvallen weten: Minder dan 1 op de 30 afvallers slaagt er in om een eenmaal bereikt lichaamsgewicht meer dan vier jaar vast te houden. De anderen komen aan.

Deze winter kwam het vijfde deel van Bereik je ideale gewicht! uit. Want voor Sonja Bakkeraars komt er, zo bleek, altijd een nieuwe kans op dat ideale gewicht voor het hele gezin. Het concept is onveranderd. Al bevatten de diëten dit keer geen dure A-merken, wel opvallend veel multivitamenensap en vitaminewater. Het ‘toefje slagroom’ is van de eierkoek verdwenen maar die eierkoek is er dus nog wel.

Het boek stond vier weken in de bestellerslijsten, daarna zakte het weg. Niet dat we ons vertrouwen in diëten verloren zijn, er zijn nieuwe goeroes opgestaan. Fajah Lourens staat met haar Killerbody al meer dan veertig weken in de besteller 60.

Zullen er over tien jaar ook twintigers zijn die een hekel hebben aan groene smoothies, omdat ze die als kind moesten drinken?